"Tämä maa pitää sylissään liian paljon ihmisiä, jotka ovat tahtomattaan huono-osaisia"

6.12.2021
Kemn Vasemmistoliiton perinteistä Punaisen Itsenäisyyspäivän juhlaa vietettiin tällä kertaa Karihaaran Kansantalolla, rakennuksessa, johon monella liittyy paljon muistoja. Edellisestä tilaisuudessa tämän talon seinien suojassa oli jo vierähtänyt aika tavalla aikaa.

Parituntisessa tunnelmallisessa ja kaupunginvaltuuston puheenjohtaja Reijo Viitalan juontamassa tilaisuudessa esiintyivät  Suomi-Venäjä-Seuran Kemin osaston Venäläisen klubin lauluryhmä Sudarushka lauluineen sekä Rytikarin eläkeläisten ohjelmaryhmä Punamustat Leidit tanssiesityksineen. Juhlapuheen piti valtuustoryhmän puheenjohtaja Kari Hanhisuanto, juhlan kanssa päällekkäin sattuneen matkan vuoksi nauhoitettuna.
- Tänään, tasan sata vuotta sitten alkoi luokkasota, veljessota, vapaussota, sisällissota. Sota, jolla on monta nimeä ja joka vaati 38 tuhatta vainajaa. Äitiä, isää, veljeä, siskoa. Sota, jossa veli löi veljeä. Aatteet eivät nähneet ihmistä niiden takana. Miksi? Olimmeko me kasvottomia? Ainakin me olimme joko punaisia tai valkoisia ja halusimme kiihkeästi tuhota toisemme. Julmuus on väreistä kauhein, emmekä me olleet värisokeita, päinvastoin, Hanhisuanto aloitti puheensa lainaten tekstiä Ajan lauluja- konsertista vuodelta 2018.

- Sata vuotta on pitkä aika ja siihen mahtuu todella paljon. Onko se tarpeeksi pitkä aika anteeksiantoon? Oma vastaukseni on; kyllä. Onko se tarpeeksi pitkä aika unohtaa? Ei ole. Vuoden 1918 tapahtumia ei saa unohtaa. Se, miten me sitä aikaa muistamme, on tärkeää ja ratkaisee paljon. Me emme voi unohtaa sitä, mitä isämme ja äitimme tekivät ja kokivat silloin, Hanhisuanto sanoi.

- Vaikka taistelun lopputulos oli karvas tappio, sen karvas maku hiipuu ajan myötä. Suurin syy hiipumiseen on se, että tappiosta huolimatta Suomi ei olisi tänään sama maa ilman sitä taistelua. Tulevien sukupolvienkin tulee tietää, miten historia on kirjoitettu. Heidän ei tarvitse suhtautua asiaan samalla kiihkeydellä kuin isämme ja äitimme silloin, mutta puolueettoman totuuden he ansaitsevat, Hanhisuanto korosti.

Hanhisuanto muistutti, että tänään meillä on kaikki toisin. Yltäkylläisyyttä riittää ja tekninen kehitys pitää meidät kiireisinä jo syntymästä lähtien.
- Silti, tämä maa pitää sylissään liian paljon ihmisiä, jotka ovat tahtomattaan huono-osaisia. Maailma, eikä Suomikaan, saati Kemi, ole kyennyt ratkaisemaan eriarvoisuuden luomaa vastakkainasettelua rikkaiden ja köyhien välillä. Se on ja tulee olemaan ikuinen kädenvääntö.

Hanhisuannon mukaan rikkaiden moittiminen vain siksi, että he ovat rikkaita, ei johda mihinkään.
- Mutta meidän, joilla asiat ovat hyvin, täytyy omilla teoillamme ja tahoillamme pyrkiä tasoittamaan tietä tasaisempaan hyvinvointiin. Me emme voi ohittaa lapsia ja nuoria, emmekä me voi unohtaa vanhuksia. Paras keino on ennaltaehkäisevä toiminta. Se, että nyt uskaltaisimme satsata rohkeasti ennaltaehkäisevään toimintaan, maksaa tutkitusti itsensä ruhtinaallisesti takaisin. Ei riitä, että me puhumme asiasta. Meidän täytyy tehdä niin, Hanhisuanto opasti.

Puhuja huomautti, että maanantaina juhlimme isänmaamme 104-vuotista taivalta.
- Tehkäämme se kukin tavoillamme. Joku arkisesti, joku toinen juhlallisemmin. Katsotaan toisiamme silmiin ja kysytään: miten sinulla menee? Ja mikä tärkeintä, kuunnellaan, mitä hän vastaa. Yksin me olemme sinä, minä, hän. Yhdessä me olemme me. Kaikki. Juhlikaa, nauttikaa, Hanhisuanto päätti tiiviin puheensa.

Tapahtuman ohjelmassa oli lisäksi kahvihetki suolaisten, makeiden ja jouluisten makupalojen kanssa sekä tammikuussa pidettävien historiallisten aluevaalien paikalla olleiden ehdokkaiden esittely. Juhlaväelle esittäytyivät kemiläiset Päivi Koskela, Mikko Koivulehto, Albana Mustafi, Mikko Koivulehto ja Reijo Viitala sekä Juhani Hiltunen Keminmaan puolelta.

Juhlaa seuranneena maanantaina, itsenäisyyspäivänä,  Kemin Vasemmistoliiton edustajat kaksi laulua laulaneen sekakuoro Ajan Laulun kera laskivat seppeleen vakaumuksensa puolesta kaatuneiden hautamuistomerkille Peurasaaren hautausmaalla kipakassa pakkassäässä. Suomen lippua kantoi Mikko Koivulehto, Kemin Vasemmistoliiton lippua Albana Mustafi ja Kemin Aikamme Naisten lippua Maisa Lahnajärvi. Kukkalaitteen laski Mauri Jaakkonen.