Ehdokasesittelyssä Ari Mäläskä

7.6.2021
56-vuotias Ari Mäläskä on kuntavaaliehdokkaana kolmatta kertaa. Valtuustopaikkaa ei mies ole vielä onnistunut valtaamaan, mutta Kemin kuntapolitiikassa hän on ollut mukana varavaltuutetun roolissa.

Ammatiltaan Ari on kuormalavalinjanhoitaja, työnantaja on Oplax Oy. Aiemmin Ari työskenteli yrittäjänä korjausrakentamisen alalla viitisen vuotta ja sitä ennen reilut 20 vuotta Lapponia Housella. Ammattiinsa hän on opiskellut aikuiskoulutuksen kautta.

Takajärvellä itse rakentamassaan omakotitalossa vuodesta 1989 asuvalla Arilla on kaksi täysi-ikäistä poikaa, joista nuorempi, vuonna 93-syntynyt asuu vielä isänsä kanssa. Vanhemmalla, vuonna 1985 syntyneellä pojalla on kaksi tytärtä, joten papankin rooli on jo tullut tutuksi.

Arin harrastuksiin lukeutuvat lintumetsästys ja sen myötä koiran kanssa metsissä kulkeminen. Polttopuiden teko on miehen toinen harrastus. Klapeja menee niin sukulaisille kuin omankin talon leivinuuunin lämmitykseen.
- Puiden polttaminen tuo myös säästöä lämmityskustannuksiin, Ari huomauttaa.

Ari on päässyt kokeneena kiinni monenlaisiin luottamustoimiin. Hän on muun muassa kaupunginhallituksen varajäsen, toimii käräjäoikeuden lautamiehenä ja on Kemin Satama Oy:n sekä Kemin Teollisuuskylän hallituksissa sekä tarkastuslautakunnan varajäsen.
Lisäksi Ari jaksaa puurtaa myös ammattiyhdistystoiminnassa. Hän on työpaikkansa pääluottamusmies, Röyttän Puutyöväenosaston puheenjohtaja sekä Teollisuusliiton hallituksen jäsen.
- Kaikki luottamustehtävät tuntuvat mukavalta. Etenkin kun olen ollut nyt kaksi kautta mukana, olen päässyt hyvin vaikuttamaan kuntalaisten asioihin, Ari tuumii.

Ari painottaakin, että nimenomaan pienen ihmisen asioiden ajaminen ja heidän puolen pitäminen on hänen tärkein motivaationsa olla mukana kuntapolitiikassa.
- Sen vuoksi olen ollut ja olen edelleen valmis ottamaan vastaan ne tehtävät, joita eteeni tulee, Ari vakuuttaa.
Ari nostaa esiin muun muassa ikääntyneiden palvelut, joissa hän näkee edelleen paljon korjattavaa.
- Palvelut pitää saada kaikkien ikäihmisten ulottuville. Toisaalta myös päivähoito- ja kouluasioita on kehitettävä. Varakkaat kyllä saavat palvelut ostettua, mutta meidän on taattava ne kaikille, myös pienituloisille, Ari alleviivaa.

Ehdokasesittelyssä Kari ”KooPee” Pentti

4.6.2021
Kari Pentti, jonka käytännössä jokainen kemiläinen bändikeikoilla käynyt tuntee, lukeutuu Kemin kuntavaalien ensikertalaisiin ehdokkaisiin. Ehdokasnumerolla 124 Vasemmistoliiton listalla oleva mies tunnetaan nimenomaan lempinimellään KooPee taitavana äänimiehenä, muusikkona ja hienon äänen omaavana laulajana.

Jos kuntapäättäjän paikka aukeaa, KooPee haluaisi ensimmäisenä kiinnittää enemmän huomiota kaupungin nuoriso- ja kulttuuripolitiikkaan.
- Ne pitäisi nostaa sille tasolle, millä ne ovat aiemmin olleet. Viimeisen 10-15 vuoden aikana se on ollut aika lässähtänyttä.
Eniten KooPee kaipaa musiikin harrastajille kunnollisia tiloja.
- Tiloja ei tällä hetkellä oikeastaan ole. Kemi Factorinkin toiminta siirrettiin Sauvotalolta Huvikumpuun aivan liian pieniin tiloihin.
KooPee kaipaa myös teatterille kunnollisia, uusia tiloja.
- Kemiin pitää saada vähintään 600 hengen konserttisali, jossa voi esittää kaikenlaista musiikkia. Samassa salissa myös teatteri voisi toimia.
Myös liikuntapaikkatilanteeseen KooPee kaipaa selkeää kohennusta.
- Meri-Lapin alueelle pitää ehdottomasti saada halli niin yleisurheilijoiden, jalkapalloilijoiden kuin monen muunkin lajin harrastajan käyttöön.

KooPee luonnehtii kotikaupunkiaan todella rakkaaksi paikaksi, jonka tulevaisuuden rakentamisessa hän haluaa olla mukana.
- Oli helkutin hienoa tulla paluumuuttajana tänne takaisin. Tietysti kaupunki oli muuttunut monellakin tapaa niiden vuosien aikana kun asuin muualla, mutta sama lämmin tunnelma oli ennallaan.
KooPee on syntynyt Rovaniemellä, mutta muuttanut Kemiin ollessaan neljän kuukauden ikäinen.
- Asuimme Veitkarissa, isä oli Luotolan ja yhteiskoulun musiikin lehtori sekä Kemin seurakunnan kanttori, KooPee avaa taustojaan. Hänen äitinsä toimi muun muassa lastenhoitajana, sihteerin tehtävissä ja seurakunnan diakoniatyössä.

Musiikillisuus on siis selkeästi osin kodin perintöä. Isänsä myötävaikutuksella nuori KooPee lauloi seurakunnan poikakuorossa 1960-luvulla. Musiikin ohella hän harrasti nuorempana pitkään yleisurheilua, juoksi pikamatkoja, hyppäsi korkeutta ja seivästä.
- Lisäksi harrastin telinevoimistelua Kemin Voimistelijoissa sekä jääkiekkoa ja pikaluistelua Pohjan Haukoissa.
Kun KooPeen perhe muutti Veitkarista keskustaan 1962, hän oli tuttu näky Sauvosaaren uurheilukentällä.
- Siellä on nuoruuden kesät ja talvet vietetty, mies naurahtaa.

Kemistä KooPeen tie vei vuonna 1969 Pohjois-Karjalan Enoon ja sieltä 1972 Nivalaan.
- Enossa musiikki tuli enemmän kuvioihin mukaan, menin Joensuun musiikkiopistoon sellon kanssa ja sen ohessa opettelin klassista kitaraa. Urheilu oli yhä mukana, kuten Nivalassakin, jossa pelasin vielä jääkiekkoa Nivalan Urheilijoissa. Nivalassa perustimme ensimmäisen bändini, joka oli nimeltään Eroica. Ajan hengen mukaisesti soitimme pääasiassa tanssimusikkia ja sen lisäksi saimme soittaa yhden setin rokkiakin, Creedenceä ja muuta sen kaltaista.

Avioliiton sataman KooPee asteli ensimmäisen kerran vuonna 1977 ja muutti nuorikkonsa kanssa Miehikkilään. Vaimo työskenteli luokanopettajana ja KooPee perheissä kiertävänä musiikinopettajana. Seuraava etappi oli Pyhäjärvi vuonna 1981, josta mies muutti Haapajärvelle ja sieltä Kemiin takaisin Kemiin vuonna 1990. Pyhäjärvellä KooPee työskenteli kaivosmiehenä ja omaa työkokemusta myös Elijärven kaivokselta ajalta, jolloin se toimi avolouhoksena.
- Mäntylän Ahdilla olin dumpparikuskin lomatuurajana, KooPee täsmentää.

Kemissä musiikki on vienyt miehen täysin mennessään, vaikka tulikin kaupunkiin alun perin  ravintolahommiin. Livekeikkojen miksausten ohella hän on tehnyt bändien ja artistien treeni- ja levynauhoituksia Audiopajalla.
- Battaglian nauhoituksista kaikki alkoi ja osin myös Kauppilan Karin tapaturmaisen kuoleman seurauksena, KooPee muistelee.

Mies on myös liikkunut ympäri Suomea eri bändien – myös Suomen ykkösbändien – mukana. Blues- ja jazzfestarit ovat tulleet tutuiksi, samoin tunturipaikat. Parhaimmillaan hän on miksannut musiikkia 25 000 hengen yleisölle ja monenlaisia tilanteita on tullut koetuksi. Haasteita on riittänyt, mutta kaikesta on selvitty.

Miksaajana KooPee on tunnettu myös siitä, että hänellä on miksauspöydällään myös oma laulumikki ja hän aika ajoin osallistuu keikkoihin myös taustalaulajana.
- Sitä olen tehnyt varsinkin Joku Paikallisen Bändin kanssa, KooPee naurahtaa.
Laulajana KooPee on ihastuttanut muun muassa Kemin kirkon joulukonserteissa.
- Olen ollut myös Kemin kaupunginorkesterin solistina Anita Seppäsen kanssa. Vuonna 1993 olin laulelmakilpailussa kolmas Risto Tiitisen voittaessa.

Nykyisen avovaimonsa Katjan kanssa KooPee on pitänyt yhtä kahdeksan vuotta. Matkan varrella miehen perhe on kasvanut viidellä lapsella. KooPeen neljä poikaa ja yksi tytär ovat kaikki jo aikuisia. Petja on syntynyt 1978, Tuomas 1980, Jonna 1982, Jirka 1989 ja kuopus Miska 1994.

Ehdokasesittelyssä Tytti Kumpulainen

28.5.2021
Tytti Kumpulainen on 43-vuotias paljasjalkainen kemiläinen.
- Perheeseeni kuuluvat 16-vuotias ammattiopistolainen Paavo, 3,5-vuotias päiväkotilainen Aarni ja vielä hetken kotona hoidettava 1-vuotias Tilma sekä puoliso, Tytti kertoo.

Tytti on viimeisimmältä koulutukseltaan sosionomi (AMK).
- Olen tehnyt töitä maahanmuuttajien kanssa vuodesta 2016, tällä hetkellä toimin projektipäällikkönä työllisyyteen, koulutukseen ja kotoutumiseen liittyvässä hankkeessa.
Sitä ennen suurimman osan aikuisesta elämästäni hän on ollut työtön.
- Ajattelen, että niin sen on pitänytkin olla, koska työttömyyden mahdollistamat kohtaamiset ja kokemukset ovat muovanneet vahvasti elämänkokemustani ja arvojani, mikä näkyy myös toiminnassani päättäjänä.

Tytti kertoo, että hänen harrastuksenaan, tai ehkä ennemminkin elämäntapanaan on ihan nuoresta saakka ollut vapaaehtoistyön tekeminen.
- Erityisesti sydäntäni lähellä on jollain tapaa heikommassa asemassa olevien ihmisten elämään vaikuttava toiminta.

Tytillä on taivalta luottamushenkilönä takana pian kolme vaalikautta.
- Mielenkiintoisia tehtäviä on etenkin päättyvällä kaudella ollut useita, mainittakoon niistä kaupunginhallituksen 2. varapuheenjohtajuus, Kemin Matkailu Oy:n hallituksen puheenjohtajuus, seutuhallituksen jäsenyys ja viimeisen vuoden ajan Mehiläinen Länsi-Pohja Oy:n hallituksen jäsenyys.
- Kiinnostus ja innostus yhteisten asioiden hoitoa kohtaan eivät mihinkään ole hiipuneet. Kokemusta ja osaamista on kertynyt, joten ehdokkaaksi päädyin edelleen. Kuntalaisten hyvinvointi ja hyvä arki ovat asioita, jotka jatkossakin ohjaavat toimintaani päättäjänä – jos niin päätätte, Tytti huomauttaa.

Ehdokasesittelyssä Miia Alasaarela

25.5.2021
Miia Alasaarela on 44-vuotias paljasjalkainen kemiläinen sairaanhoitaja ja perheenäiti, jonka perheeseen kuuluu puoliso ja kolme lasta. Vanhin lapsista, nyt 17-vuotias, opiskelee ensimmäistä vuotta urheilulukiossa Rovaniemellä, jonne hän päätyi aktiivisen jalkapalloharrastuksensa myötä. Nuoremmat tytöt ovat 4. ja 7. luokilla.
- Toinen käy ihanaa ja kodikasta Koivuharjun koulua ja toinen on jo siirtynyt Karihaaran kouluun. Lisäksi ilonamme on pohjanpystykorva Tara, Miia kertoo.

Millenium-sairaanhoitajaksi itseään kutsuva Miia rahoitti opintojaan osuuskaupassa työskennellen.
- Valmistumisen jälkeen työkokemusta on kertynyt niin lastensuojelusta kuin erikoissairaanhoidostakin. Monenlaisissa kohtaamisissa olen saanut olla mukana ja ne ovat muokanneet elämänarvoja. Minulle se merkitsee ohjenuorana sitä, että pidetään lähimmäisistä huolta, Miia korostaa.
- Vapaa-aika on mennyt viime vuosina pitkälti lasten ehdoilla ja sitä kautta olen ollut monessa mukana. Seuratoiminnan vapaaehtoistyö on kuulunut osana elämääni jo lapsesta lähtien. Sittemmin on kertynyt kokemusta joukkueenjohtajan, rahastonhoitajan ja huoltajan tehtävistä. Koivuharjun koulussa toimin aktiivisen vanhempaintoimikunnan jäsenenä.

Miia kertoo, että kiinnostus päätöksentekoon on syntynyt pikkuhiljaa.
- Olen seurannut päätöksiä vuosien ajan pöytäkirjoista. Olen myös ottanut yhteyttä viranhaltijoihin epäkohtien korjaamiseksi.
Ehdokkaaksi uudelle vaalikaudelle Miia lähti mukaan pitkän harkinnan jälkeen. Ehdokaslistojen vahvistamisen yhteydessä Miialle arvottiin ehdokasnumeroksi 92.
- Kaupungin haastava tilanne tuo painetta myös tuleville päättäjille. Siitä huolimatta sosiaali- ja terveyspalveluista sekä kulttuuri- ja liikuntapalveluista on huolehdittava. Kulttuuri- ja liikuntapalvelut ovat osa ennaltaehkäisevää työtä lapsille ja nuorille, Miia muistuttaa.
- Sairaanhoitajana haluan olla vakauttamassa alueemme ympärivuorokautista erikoissairaanhoitoa ja mahdollisimman kattavia sosiaali- ja terveyspuolen peruspalveluja, koulutusmahdollisuuksia unohtamatta.
- Myös alueellinen yhteistyö tulee olemaan kaikille tärkeää ja verkostoja yhteisten asioiden eteenpäin viemiseksi on luotava hyvässä hengessä, Miia painottaa.

Ehdokasesittelyssä Timo Marttala

15.5.2021
Timo Marttala on kolmatta kertaa ehdokkaana kuntavaaleissa. Ensimmäisellä kerralla tuloksena oli varavaltuutetun, toisella kertaa valtuutetun pesti. Tällä hetkellä Timo toimii valtuuston lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsenenä, Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin valtuuston jäsenenä, Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin tarkastuslautakunnan jäsenenä ja varapuheenjohtajana.
- Koulutukseltani olen yhteiskuntatieteiden maisteri, pääaineena olen opiskellut kansantaloustiedettä, muina aineina liiketaloustiedettä, sosiologiaa, sosiaalipolitiikkaa, kasvatustiedettä ja terveydenhuollon hallintoa. Työssäni toimin Lapin ammattikorkeakoulun yhteiskuntatieteellisten aineiden lehtorina.

Timo muistuttaa, että Kemin kaupungilla on juuri nyt useita merkittäviä kysymyksiä edessään muun muassa sote-palveluihin ja talouden tilaan liittyen.
- Kaupunginvaltuutetut päättäessään näistäkin asioista vaikuttavat monella tavalla, kauaskantoisesti kuntalaisten hyvän elämän mahdollisuuksiin. Tämänkaltaisessa päätöksenteossa tarvitaan monipuolista, syvällistä yhteiskunnallista osaamista.

Timolle on tärkeää, että päätöksenteon keskiössä on selkeästi kuntalaisten hyvän elämän edistäminen.
- Erityisen tärkeää on pitää huolta heistä, jotka eivät itse sitä kykene tekemään. Tällöin puhutaan esimerkiksi lapsista ja vanhuksista. Päätöksissä on myös tärkeää edistää oikeudenmukaisuutta ja tasa-arvoa, joka tarkoittaa esimerkiksi sitä, että kuntalaisilla on yhdenvertaiset mahdollisuudet päästä terveydenhuollon palvelujen piiriin.

Timon mielestä tulevaisuuden suhteen yksi erityisen tärkeä asia on pitää huolta koulutuksen laadukkaasta tarjonnasta.
- Se tarkoittaa sitä, että oppilaitosten on oltava hyvin toimivia, ryhmäkokojen on oltava hyvää oppimista mahdollistavia ja henkilökuntaa on oltava riittävästi. Hyvin toimiva kouluverkosto osaltaan mahdollistaa inhimillisesti ja taloudellisesti kestävän tulevaisuuden rakentamista, tunnetusti asioihin perusteellisesti perehtyvä Timo sanoo.
- Toinen erityisen tärkeä kehittämiskohde Kemissä on vanhustenhuolto. Vanhustenhuollossa tarvitaan sekä laadullista, että määrällistä kehittämistä. Vanhuksille on pystyttävä järjestämään nykyistä monipuolisempia, laadukkaampia, tarpeenmukaisempia palveluja, Timo alleviivaa.

Timon painottaa, että päätöksenteossa on tärkeää, että se perustuu kaikissa tapauksissa parhaaseen mahdolliseen tietoon.
- Tutkimuksellisen tiedon hyödyntäminen on tärkeää. Monipuoliseen, syvälliseen, tietoon perustuva päätöksenteko on osumatarkkaa ja siten kaikkien kuntalaisten etu.
Oman roolinsa Timo näkee niin, että hän voi olla kunnallisessa päätöksenteossa mukana mahdollistamassa ja edistämässä kuntalaisten hyvän elämän edellytyksiä.
- Se taas on kuntapolitiikan tärkein tehtävä, Timo muistuttaa.

Ehdokasesittelyssä Ensio Moisanen

3.5.2021
Ensio Moisanen on 63-vuotias paljasjalkainen kemiläinen.
- Olen syntynyt Kivikolla, muuttanut sieltä Syväkankaalle ja sitten Takajärvelle, jossa on elämä soljunut tähän asti. Perheeseeni kuuluu avovaimo ja pohjanpystykorva Antte, joka myös kulkee vasemmalla, Ensio kertoo.

Ensio tunnetaan pitkän linjan vasemmistovaikuttajana. Hän on ollut mukana ay-toiminnassa työuransa alusta eli vuodesta 1975 lähtien.
- Ensin entisessä Metalliliitossa ja nykyisin Teollisuusliitossa. Olen ollut ammattiosastoni puheenjohtajana, luottamusmiehenä sekä pääluottamusmiehenä sekä hallinnon varajäsenenä.

Työuraa Ensiolle on kertynyt siis yli 45 vuotta tietoliikenneasentajana. Miehen harrastuksiin kuuluvat metsästys, marjastus, luonnontarkkailu ja mökkeily.

Ensio kertoo, että omien lasten ja lastenlasten kautta maailman seuraaminen on tosi mielenkiintoista.
- Ja varsinkin niiden pienimpien ensiaskeleet on niin horjuvia ja epävarmoja. Mutta lasten vanhetessa eivät askeleet varttuneempana ole välttämättä sen varmempia. Nuori tarvitsee tukea kasvamisen eri vaiheissa. Näitä miettiessä toivoo kaikkien lasten saavan laadukasta varhaiskasvatusta ja koulutusta.
- Kemi on hyvä paikka elää ja asua, vaikka katsookin elämää kemiläisten silmälasien läpi, Ensio painottaa.

Kuntapolitiikka ja politiikka yleensä on kiinnostanut Ensiota aina. Hän on ollut kaksi vaalikautta mukana valtuuston varajäsenenä ja teknisen lautakunnan varsinaisena jäsenenä.
- Koen itseni joukkuepelaajaksi, joka keskustelemalla ja kuuntelemalla pystyy toimimaan yhteisten asioiden eteenpäin viemiseksi kuntalaisten parhaaksi, Ensio korostaa.
Nyt päällimmäisenä mielessä ovat ajankohtaiset Kemin talouspulmat.
- Ja taloushuolia lisäsi paljon ilmoitus Veitsiluodon tehtaan lakkauttamisesta, Ensio murehtii.

Kuntatalous ylipäätään antaa Ensio Moisasen mielestä pohdinnoille aihetta.
- Kuntien talousluvut näyttivät joillekin kunnille ylijäämää koronavuoden valtiontukien jälkeen. On kuitenkin totta että kunnat ovat kriisissä, toiset enemmän, toiset vähemmän. Esimerkiksi Meri-Lapissa tiiviimpi kuntayhteistyö olisi hyvä asia. Myöhemmässä vaiheessa kuntaliitos saisi paremmin sijaa ajatuksissa.

Ehdokasesittelyssä Jaana Viitala

16.4.2021
Jaana Viitala on naimisissa oleva kahden aikuisen lapsen äiti, taaperoikäisen perhehoitaja ja yhden pikkuisen mummo.
- Olen syntyisin Suomen keskipisteen tuntumasta Pulkkilasta, eli nykyisestä Siikalatvan kunnasta. Muutin Kemiin vuonna 1996 töiden perässä, Jaana kertoo.

Jaanan kokemukset Kemistä ovat olleet koko tämän ajan positiiviset.
- Kaupunki on tällaiselle pikkukylän kasvatille juuri sopivan kokoinen. Paljasjalkaisiin kemiläisiin verrattuna minulla on sellainen etu, että näen kaupungin edelleen ”turistin” silmin. Kaupungissa on paljon hyvää, vaikka erilaisia leikkauksia on jouduttu talousahdingossa tekemään mm. kaupunkilaisten harrastusmahdollisuuksiin, Jaana näkee.

Jaana on ollut kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista jo pitkään ja miettinyt jo useampana vuonna aiemmin ehdolle lähtemistä.
- Tänä vuonna rohkaistuin, kun Piiti Viitala ehdolle lähtemistä minulle ehdotti.

Jaanan työhistoria on hyvin myynti- ja markkinointipainotteinen. Hän on ollut erilaisissa tehtävissä palkkatyössä, mutta toiminut myös yrittäjänä.
- Viime kuukausien aikana olen opiskellut varaosamyyjäntutkinnon, mutta myös musiikkia Ammattiopisto Lappiassa. Musiikki onkin ollut tärkein harrastukseni ja juuri musiikki toi minut Kemiin, sillä tulin tänne aikanaan karaoke-emännäksi.

Tärkeimpiä asioita, joiden puolesta hän puhuu ja toimii on lapset, nuoret ja nuoret perheet.
- Jotta saamme tulevaisuudessakin tänne uusia kemiläisiä, on meidän pyrittävä huolehtimaan, että Kemi on houkutteleva, ei pelkästään työpaikkojen, mutta myös laadukkaan varhaiskasvatuksen, koulutuksen ja harrastustarjonnan osalta, Jaana toteaa painokkaasti.

Jaanan motto vaalien suhteen on sama mikä hänellä on ollut jo vuosia.
- Ei niin pientä asiaa, etteikö kannattaisi sekaantua, Jaana kertoo.

Ehdokasesittelyssä Kristiina Mäki-Jokela

Kristiina Mäki-Jokela on kohta 42-vuotias, monessa liemessä keitetty kemiläinen sairaanhoitaja.
- Voin allekirjoittaa Vasemmistoliiton periaatteen, että kaikista ihmisistä pidetään huolta. Siksi olen aina äänestänyt Vasemmistoliittoa ja nyt olen itse ehdokkaana ensimmäistä kertaa, Kristiina aloittaa esittäytymisensä.

Kristiinan perheeseen kuuluu puoliso Mikko ja kaksi alle kouluikäistä lasta.
- Olen paluumuuttaja. Asuin Kemissä kouluvuodet ja lukion jälkeen lähdin työn perässä Norjan kautta Etelä-Suomeen. Muutin takaisin Kemiin perheeni kanssa kaksi vuotta sitten. Haluamme kasvattaa lapsemme Kemissä, koska tämä on ihmisen kokoinen kaupunki, Kristiina sanoo painokkaasti.

Kristiinan mielestä Kemin vahvuuksia ovat upea luonto, meri ja mahtavat ihmiset.
- Kemi kehittyy kovaa vauhtia. Haluan olla mukana vaikuttamassa siihen kehitykseen. Monella paikkakunnalla asuneena koen, että minulla on paljon annettavaa Kemin kehittämiseksi, hän perustelee ehdokkaaksi ryhtymistään.

Vaaliteemoja Kristiinalla riittää.
- Minusta on tärkeää, että Kemissä säilyy jatkossakin keskussairaala synnytysosastoineen. Myös varhainen ja ennaltaehkäisevä apu mielenterveys- ja päihdetyöhön vaatii huomiota. Ennaltaehkäisevä työ vähentää syrjäytymistä ja tuo huomattavia säästöjä kaupungille ja myös vähentää menoja tulevaisuudessa. Sairaanhoitajana minulle on luonnollisesti tärkeää ikäihmisten turvallinen elämä ja hyvinvointi. Korona-aikana hoitajien työuupumus on myös konkretisoitunut, voisiko kuntatasolla hoitajien jaksamista tukea, Kristiina kysyy.
 -Jalkapalloperheen kasvattina minulle on luonnollisesti tärkeää myös kaikenikäisten hyvät liikunta- ja harrastusmahdollisuudet. Jalkapalloilu, yleisurheilu ja jääharrastukset täytyy onnistua säilyttämään Kemissä.
- Myös taide on aina ollut osa minua nyt ja lapsuudessani. Haluan, että jatkossakin Kemissä säilytetään niin teatteri kuin taidepainotteiset harrastuksetkin kaikenikäisille.
Kuntapäättäjänä Kristiina haluaa edistää lähiruuan suosiota ja sitä kautta vaikuttaa myös osaltaan kestävän kehityksen ajattelun lisääntymiseen.

Vapaa-aikanaan Kristiinan voi tavata lenkkipoluilla ja hän käy myös säännöllisen epäsäännöllisesti kuntosalilla.
- Lisäksi pyöräilen paljon, osin koska minulla ei ole ajokorttia. Luen kirjoja sekä itsekseni että ääneen lapsilleni. Musiikki, teatteri ja akvarellimaalaus ovat myös tärkeitä, Kristiina päättää.

Ehdokasesittelyssä Mikko Koivulehto

Mikko Koivulehto
on 42-vuotias paljasjalkainen kemiläinen ja nelilapsisen uusperheen isä.
- Lapsuuteni ja nuoruuteni asuin Takajärvellä, mutta aikuisena olen asunut pääasiassa Sauvosaaren alueella.

Tällä hetkellä Mikko toimii työkseen ohjaajana Ammattiopisto Lappian kulttuuriosastolla Torniossa.
- Elämääni kuuluu olennaisena osana myös musiikki ja laulaminen, ja koen olevani myös muusikko, vaikken tällä hetkellä aktiivisesti keikkailekaan, Mikko kertoo.
Mikon harrastuksiin kuuluvat lenkkeily, kuntosalilla käynti ja talvisin hiihtely.
- Toki vapaa-aikaani jonkin verran täyttää myös poliittiset luottamustoimet. Lähdin kuntapolitiikkaan mukaan edellisten kuntavaalien aikaan vuonna 2017 ja olen tällä hetkellä ns. istuva valtuutettu. Tavoitteeni onkin uusia paikkani kaupunginvaltuustossa.

Mikko painottaa, että tulevaisuus on tunnetusti lapsissa ja nuorissa, myös Kemin kohdalla.
- Pidän tärkeänä, että kaikilla kemiläisillä lapsilla ja nuorilla on mahdollisuus harrastaa. Niinpä kaupungin tehtävänä on tarjota puitteita yhtälailla liikunnallisiin, kuin myös kulttuurillisiin harrastuksiin.
- Pidän myös tärkeänä, että päiväkodit ja koulut ovat laadukkaat ja hyväkuntoiset. Tätä olemmekin pyrkineet edistämään päiväkoti- ja kouluverkkoselvityksen yhteydessä. Tänä vuonna valmistuva upea Pajarinrannan hirsipäiväkoti on myös hieno esimerkki pitkälle tulevaisuuteen vievästä investoinnista, Mikko katsoo.

Mikon mielestä Kemi on hieno pieni kaupunki, jossa on paljon hyvää.
- Haluan jatkossakin olla vaikuttamassa osaltani siihen, että Kemi säilyy taloudellisista haasteista huolimatta hienona pienenä kulttuurikaupunkina, jossa kaikilla kuntalaisilla, ikään, varallisuuteen ja sosiaaliseen asemaan katsomatta, on hyvä elää.