30. maalis, 2021

Odotuksen tuskaa

Kemissä on kesäkuussa luvassa jännittävät vaalit. Lehtien palstoilta olemme saaneet lukea, kuinka SDP uhoaa nousevansa suurimmaksi ryhmäksi kotikaupungissamme. Onneksi sen päättävät kuitenkin äänestäjät, eivät ehdokkaat tai puolueet. Toivottavasti kesäkuussa valtaosa kuntalaisista käy antamassa ainokaisensa. Haaveena on äänestysprosentin tuntuva parantaminen yli kuudenkymmenen.

Oman mausteensa vaaleihin tuo myös perussuomalaisten hajoaminen kahdeksi ryhmäksi. Niin mielelläni kuin mollaisinkin joidenkin henkilöiden tekemisiä tai tekemättä jättämisiä, en tee sitä. On parempi keskittyä omaan tekemiseen kuin toisten haukkumiseen.

Kovasti on myös keskusteltu siitä, että kuntapäättäjätkin saavat koko ajan enemmän ja enemmän törkyä niskaansa. Osa jää sen takia jopa pois politiikasta. Neljä vuotta valtuustossa olleena olen saanut vain pari kertaa viestejä, joissa minua on verrattu siihen tuhdimpaan ihmisestä lähtöisin olevaan aineeseen. Jos pääsen sillä, että olen kakka, ei se pelkästään huono asia ole. Onpahan varaa parantaa.

Kemi on luisumassa kriisikunnaksi, se on tosiasia. Kattamatonta alijäämää on lähes 10 miljoonaa euroa. Näinä tulevina vuosina se on valtava määrä rahaa, ja kun se on poissa kuntalaisten käytöstä, se tulee vääjäämättä näkymään jossain. Toivotaan, ettei se näy liikaa kuntalaisten hyvinvoinnissa. On silti rehellistä kertoa, että jossain se tulee näkymään.

Riippumatta siitä, mikä puolue on valtuuston suurin vaalien jälkeen, valtuusto tulee jatkamaan samalla linjalla kuin tähänkin saakka, yhteistyön linjalla. Tietysti sillä erotuksella, että talous täytyy tasapainottaa. Nyt se on viimeistään tehtävä, koska sitä ei ole aiemmin pystytty tekemään. Silti koko valtuuston maalina ja yhteisenä tavoitteena täytyy olla kuntalaisten paras. Ei puolueiden, ei omien, ei Irmelin, eikä kenenkään muun, vain kuntalaisten paras.

Kari Hanhisuanto
Kaupunginvaltuutettu, valtuustoehdokas