17. helmi, 2021

Yksinyrittäjänä vasemmalla

Seitsemän vuotta sitten aloitin kauneusalan yrittäjänä. Valmistuessani kosmetologi-kampaajaksi Kemissä ei ollut muuta työllistymisvaihtoehtoa kuin aloittaa pienimuotoista, omaan työpanokseen perustuvaa yritystoimintaa. Työllistin itse itseni perustamalla toiminimen. Yrittäjyyttä olen nähnyt läheltä jo lukioajoilta alkaen perheeni toimiessa ravintola-alan yrittäjinä. Tiesin siis mihin ryhdyin. Oma yritykseni alkoi toimia hyvin jo puolen vuoden  päästä sen perustamisesta ja on kehittynyt tähän päivään asti KauneusSalonki Albana'ksi.

Yrittäjiä on monenlaisia. Suomen Yrittäjien vuonna 2019 koostaman raportin mukaan Suomessa oli noin 292 000 yritystä. Näistä yrityksistä 93 % oli alle kymmenen työntekijän yrityksiä, eli mikroyrityksiä. Kaikista yrittäjistä 68 % oli yksinyrittäjiä.

Yksinyrittäjä vastaa itse omasta toimeentulostaan, kun taas työsuhteessa oleva tekee työtä toisen palveluksessa. Tilastokeskuksen vuonna 2016 tekemästä tutkimuksesta käy ilmi, että palkansaajiin verrattuna yrittäjät ovat yliedustettuja alimmissa tuloluokissa. Yli 20 %:lla yrittäjistä kuukausitulot jäivät alle 1250 euron kuukaudessa.

Näistä tilastoista käy ilmi, että kun puhutaan suomalaisesta yrittäjyydestä, puhutaan pääasiassa varsin pienistä yrityksistä niin henkilömäärän kuin yrittäjien tulojen osalta.

Kemissä yritysten määrä on tällä hetkellä noin 560. Koronapandemiasta selviytyminen on vahvistanut valtion, kuntien ja yrittäjien kohtalonyhteyttä. Yhteisöllisyyttä yrittäjien kesken Kemissä saattoi vain ihailla koronakeväänä 2020. Koronakriisin kiihdyttämää digiloikkaa ja tiiviimpää yhteistyötä yrittäjien ja kunnan välillä kannattaa ehdottomasti jatkaa.

Tämä kaikille poikkeuksellinen maailmantilanne herätti ajatuksia jatkuvasta kasvusta, jota monesti nostetaan esiin yrittäjyyskeskustelussa.

Tarvitseeko yrityksen koko ajan kasvaa?

Mielestäni ei, vaan jatkuvan kasvun sijaan taloutta tulee ohjata sosiaalisesti ja ekologisesti kestävään suuntaan.

Vasemmistoliitossa toimii yhä kasvava joukko pienyrittäjiä ja itsensätyöllistäjiä. Monet heistä työskentelevät luovilla aloilla ja eri alojen ammatinharjoittajina. Vasemmistoliiton aktiivina totean, että profiloidumme myös heidän etujensa ajajina. Puolueellamme on myös pienyrittäjäohjelma, jota moni ei vielä valitettavasti tunne.

Me vasemmistoyrittäjät haluamme nostaa yrittäjien roolin paremmin näkyville ja sitä kautta ihmisten tietoisuuteen. Erityisesti nuorille uudet työn tekemisen tavat ovat arkipäivää. Siihen kuuluu olennaisesti itsensä työllistäminen ja pienyrittäjyys. Haluan, että Vasemmistoliitto koetaan myös pienyrittäjien puolueena ja poliittisena kotina.

Kauneusalan vasemmistoyrittäjä Albana Mustafi