5. helmi, 2021

Voiko valtuuston vallata?

Huhtikuun kuntavaalit lähestyvät päivä päivältä. Puolueet etsivät ehdokkaita ja kun puhelin soi kuntalaista kysytään ehdokkaaksi.  Somessa toivotaan että ” vanhat jäärät äänestetään pois”. Kuntalaiset toivovat muutosta kunnan päätöksentekoon tai virkamiesten toimintaan.  Toiveet voivat olla ristiriitaisia, lisää palveluita, mutta ei missään tapauksessa enempää maksettavaa eli veroja. Yhtälöä ratkoessaan ja esityslistoja lukiessaan vanha valtuutettu miettii mitä sanoa kun kuntalainen asiaa kyselee.

Se mitä aikoo sanoa, kannattaa sanoa suoraan.  Kuulijan ajatus katkeaa jos puhe sisältää vierasperäisiä sanoja tai monimutkaisia kielikuvia, taivaita hipovia visioita tai perusteettomia väitteitä.  Jotta äänestäjä voisi tehdä ratkaisunsa, hänen pitää saada oikeaa tietoa ehdokkaansa ajatusmaailmasta ja siitä millaisiin arvoihin ehdokkaan toiminta perustuu. Ehdokkaana kannattaa kuunnella kuntalaista herkällä korvalla, koska siitä oppii paljon. Harmittaako kuntalaista maahanmuutto vai se ettei jalkapalloa voi harrastaa jos tiloja harrastukselle ei löydy?

Valtuutettuna huomaa että moneen asiaa pääsee tutustumaan, kaavoituspäätökset voivat vaikuttaa jopa sadan vuoden päähän, palveluitten yksityistäminen voi tuottaa yllätyksiä ja kunnan työntekijöiden karsiminen sen että kukaan ei esimerkiksi hoida kiinteistöjä ja huolla teitä.  Jos mielipiteistä ei tule yhteistä näkemystä päädytään äänestämään. Enemmistö voittaa ja asia on sillä selvä.

Mutta voiko valtuuston vallata?  Valtuustoa ei kannata ryhtyä valtaamaan kuten ”Ylpeät pojat” loppiaisena USA:ssa  Capitol-kukkulaa huutaen ja melskaten. Suomalainen perusluonne kavahtaa äärimmäisyyksiä ja vihan kylvöä, koska tiedämme mitä siitä seura. Toisten herjaaminen, poliitikkojen maalittaminen ja ilkeily naapurille eivät vie asioita eteenpäin.  Politiikka on mahdollisuuksien taidetta, kompromissien tekoa ja monien näkemysten yhteensovittamista. Valtuuston voi vallata äänestämällä, olemalla mukana politiikassa ja keskusteluissa.

Sisko Korrensalo

Kirjoittaja on Kemin kaupunginvaltuuston 1. varapuheenjohtaja joka harrastaa lukemista ja kirjoittamista ja miettii osallistumista kevään kuntavaaleihin.