1. helmi, 2021

Tervetuloa kaksi kertaa

Tämä on blogi. Wikipedia aloittaa blogin määrittelyn näin: Blogi (engl. blog, sanasta weblog) on verkkosivu tai -sivusto, johon yksi tai useampi henkilö tuottaa sisältöä enemmän tai vähemmän säännöllisesti.

Tämä blogi on kemiläisten vasemmistotoimijoiden yhteisblogi, jossa julkaisemme kuntavaalien 2021 alla mielipidekirjoituksia, kannanottoja ja kolumneja. Toisin sanoen kirjoittajat, aiheet ja tyylit vaihtuvat. Ajatuksena on myös jatkaa vaalien jälkeen ja käyttää tätä blogia esimerkiksi valtuuston viestintävälineenä.

Minulle lankesi suuri kunnia olla tämän Vasemmistoblogin ensimmäinen kirjoittaja. Olen Mikko Koivulehto ja toimin tällä hetkellä Vasemmistoliiton Kemin kunnallisjärjestön eli Kemin Vasemmistoliitto ry:n puheenjohtajana. Kunnallisten luottamustehtävien lisäksi vapaa-aikaani näin vaalikeväänä vie tietysti tulevat kunnallisvaalit. Vaalikampanjan rakentaminen on jo tietysti käynnissä ja vaaliohjelmien kirjoitus edistyy. Kuntavaalien tulos kuitenkin ratkaistaan, hyvän kampanjan ja ohjelman lisäksi, onnistuneella ehdokasasettelulla.

Kunnallisissa luottamustehtävissä tarvitaan kaikenlaisia ihmisiä. Olet vaalikelpoinen kotikunnassasi, jos olet äänioikeutettu, etkä ole holhouksen alainen. Monet ovat minullekin vastanneet ehdokkaaksi kysyttäessä, että enhän minä voi asettua ehdolle kun en minä niistä valtuustoasioista tiedä mitään. Mutta lähtökohtaisesti väittäisin, että jokainen Kemissä asuva kemiläinen ymmärtää ja tietää niistä valtuustoasioista riittävästi ollakseen mukana päätöksentekoprosessissa. Elämme edustuksellisessa demokratiassa, jossa kuntalaiset valitsevat keskuudestaan edustajat päättämään yhteisistä asioista.

On siis tarkoituskin, että valtuustossa ja lautakunnissa on ihan tavallisia kuntalaisia ja mielestäni sitä parempaa ja laaja-alaisempaa päätöksenteko on, mitä kirjavampi joukko asioista päättää. Kuten sanottu, tarvitaan kaikenlaisia ihmisiä, että päätöksenteossa kuuluisi kaikkien kuntalaisten ääni.

Eikä tarvitse pelätä, ettei osaa tai ymmärrä, sillä sitä varten meillä on toverit ympärillä, jotka auttavat ja neuvovat. Lisäksi meillä on kokonainen asiantuntijaorganisaatio eli kaupungin virkahenkilöstö, jonka yhtenä tehtävänä on tuottaa ajantasaista tietoa päätöksenteon tueksi.

Kannustan siis juuri sinua. Lähde rohkeasti ehdolle, jos luottamustoimet vähääkään kiinnostaa, tai ehdota meille sopivaa kuntavaaliehdokasta. Aikaa on 9.3.2021 saakka.

Joten tervetuloa kaksi kertaa. Tervetuloa ehdokkaaksi ja tervetuloa blogimme pariin!

Mikko Koivulehto
Kemin Vasemmistoliitto ry.