Vasemmistoliiton Kemin kunnallistoimikunta otti ilolla vastaan tehdaspäätöksen

Uuden biotuotetehtaan havainnekuva.

Uutinen 1,6 miljardin euron investoinnista kirvoitti samana iltana kokoontuneelta kokousväeltä spontaanit aplodit

12.2.2021
Metsä Groupiin kuuluvan Metsä Fibren tiistaina 11.2.2021 julkistama investointipäätös uuden biotuotetehtaan rakentamisesta Kemiin otettiin ilolla vastaan samana iltana pidetyssä Kemin Vasemmistoliiton kunnallistoimikunnan kokouksessa. 1,6 miljardin investointipäätös kirvoitti kokousväeltä spontaanit ja railakkaat aplodit.

Vasemmistoliiton Kemin kunnallistoimikunnan mielestä tämä Suomen metsäteollisuushistorian kaikkien aikojen suurin kotimaan investointi antaa Kemille ja koko Lapille paljon mahdollisuuksia ja uusia tulevaisuudennäkymiä. Se tuo työtä ja toimeentuloa työväestölle, lisää urakoita aliurakoitsijoille ja vaikuttaa myönteisesti myös kaupungin talouteen monin tavoin. Parhaimmillaan se vilkastuttaa katukuvaa ja tuo kaupunkiin myös uusia asukkaita pysäyttäen pitkään jatkuneen muuttotappiokehityksen.

Uuden biotuotetehtaan rakennusvaihe kestää noin kaksi ja puoli vuotta, ja tehtaan on määrä valmistua vuoden 2023 kolmannella neljänneksellä.

Metsä Fibren mukaan Kemin biotuotetehdas lisää Suomen vuotuista vientiä noin puolella miljardilla eurolla, ja vuotuinen positiivinen tulovaikutus Suomeen puuraaka-aineen arvon ja suomalaisen työn oston kautta on myös noin puoli miljardia euroa. Uusi biotuotetehdas turvaa Kemin nykyisen sellutehtaan 250 työpaikkaa tuleviksi vuosikymmeniksi. Kaikkiaan Metsä Groupin Kemin tehdasalueella työskentelee noin 500 henkilöä.

Merkittävä osa biotuotetehtaan tuottamasta sellusta jalostetaan korkealaatuiseksi lainerikartongiksi tehdasalueella Metsä Boardin kartonkitehtaalla. Metsä Board on tässä yhteydessä päättänyt laineritehtaan kapasiteetin nostoinvestoinnista.

- Kemin biotuotetehdas luo koko suoraan arvoketjuunsa Suomessa noin 1 500 uutta työpaikkaa, joista suurin osa sijoittuu puunhankintaan. Kaikkiaan Kemin biotuotetehtaan suorassa arvoketjussa Suomessa työskentelee noin 2 500 henkilöä, Metsä Fibre arvioi tiedotteessaan.

Metsä Fibren mukaan suomalaiset toimijat ovat olleet kilpailukykyisiä, ja biotuotetehdasprojektin kotimaisuusasteen arvioidaan nousevan erittäin korkeaksi, noin 70 %:iin. Tehtaan rakennusvaiheen työllisyysvaikutukset ovat lähes 10 000 henkilötyövuotta, josta yli puolet tehdään Kemissä. Rakennusvaiheen aikana eri työntekijöitä arvioidaan kaikkiaan olevan yhteensä noin 15 000.

Kemin Vasemmistoliiton nettisivujen kova suosio jatkuu

Sivuilla on vierailtu jo yli 140 000 kertaa!

5.2.2021
Kemin Vasemmistoliiton nettisivut ovat saavuttaneet jälleen uuden rajapyykin. Sivuilla on nyt käyty jo yli 140 000 kertaa. Kemin Vasemmistoliiton nykyiset nettisivut ovat olleet toiminnassa vuoden 2016 lopulta lähtien, jolloin alkoi valmistautuminen vuoden 2017 kuntavaaleihin.

Kemin Vasemmistoliiton nettisivuilla julkaistaan toimintaan liittyviä uutisia, puheita ja valokuvia. Nyt huhtikuun kuntavaalien alla sivuilla painottuu luonnollisesti jälleen vaalityö ehdokasesittelyineen. Uusinta uutta sivuilla on Vasemmistoblogi, jossa Kemin Vasemmistoliiton aktiivit ottavat kantaa ajankohtaisiin asioihin

Sivuilta löytyvät luonnollisesti myös yhteystiedot, joiden kautta voi ilmoittautua esimerkiksi kuntavaaliehdokaaksi. Näppärimmin se käy ottamalla yhteyttä toimistolle, Nahkurinkatu 5, jossa päivystää järjestö/vaalityöntekijä Juhani Hiltunen, p. 040 – 5565 326.

Yksi suosituimmista sivuista on ollut toimintakalenteri, johon on listattu Kemin Vasemmistoliiton ja sen toimintaan liittyviä tapahtumia. Ylivoimaisesti suosituin on ollut vuoden 2017 kuntavaalien ehdokasesittely, jota on käyty katsomassa yli 60 000 kertaa.

Pienimmillään sivuilla on ollut viikkokävijöitä runsaat 400 ja parhaimmillaan reilut tuhat. Kemin Vasemmistoliitto kiittää kiinnostuksesta toimintaamme ja politiikkaamme kohtaan. Se antaa hyvän pohjan jatkaa työtä kaikkien kemiläisten parhaaksi. Sivut löytyvät helposti osoitteesta www.keminvasemmistoliitto.fi

Sivujen alareunasta löydät myös reaaliaikaisen laskurin, joka kertoo tarkan sivukäyntien määrän.

Myös Kemin Vasemmistoliiton Facebook-sivuja seuraamalla pysyy hyvin jyvällä sen suhteen mitä Kemin Vasemmistoliitossa tapahtuu. Sinne linkitetään jatkuvasti asioita Kemin Vasemmistoliittoon, Vasemmistoliiton Lapin piiriin ja koko puolueeseen liittyen. Parhaiten sivujen seuraaminen onnistuu, kun käy tykkäämässä sivuista osoitteessa https://www.facebook.com/keminvasemmistoliitto

Vasemmistoliiton kuntavaaliohjelma julki 2. helmikuuta

1.2.2021.
Vasemmistoliiton kuntavaaliohjelma julkaistaan tiistaina 2.2. Tervetuloa seuraamaan striimiä kello 15 ja kuulemaan, miten rakennamme parempaa arkea kaikille, koko Suomessa.

Tilaisuudessa puolueen varapuheenjohtaja ja opetusministeri Jussi Saramo esittelee kuntavaaliohjelman. Sen jälkeen kuullaan kommenttipuheenvuoro varapuheenjohtaja ja Tampereen pormestariehdokas Minna Minkkiseltä.

Seuraa striimiä osoitteessa: http://www.vasemmisto.fi/live

Vasemmistoliiton kuntavaalikampanjan vaalistartti järjestetään 17.2., siitä tiedotetaan pian erikseen.

Työntekijä vaihtui - vaalityö Juhani Hiltusen kokeneisiin käsiin

Kolmissa edellisissä vaaleissa Kemin Vasemmistoliiton työntekijänä toiminut Juhani Hiltunen on palannut jälleen tuttuihin tehtäviin. Hiltunen aloitti työt maanantaina.

18.1.2021
Kemin Vasemmistoliiton vaalityöntekijä on vaihtunut. Marraskuussa tehtävässä aloittanut Toni Mäkinen jäi vuodenvaihteessa henkilökohtaisten syiden vuoksi pois ja Juhani Hiltunen on ottanut tehtävän vastaan 18. tammikuuta alkaen.

61-vuotias Hiltunen on erittäin kokenut järjestöaktiivi. Hän hoiti samaa tehtävää Kemin Vasemmistoliitossa vuoden 2017 kunnallisvaaleissa, jolloin Kemin Vasemmistoliitto saavutti 33,7 prosenttiyksikön kannatuksen ja 1,4 prosenttiyksikön vaalivoiton. Lisäksi Hiltunen teki vastaavia töitä Kemin Vasemmistoliitolle myös vuoden 2019 eduskunta- ja EU-parlamenttivaaleissa. Lisäksi hän hoiti elokuussa 2019 Kemissä pidetyn ja erinomaisesti onnistuneen Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän kesäkokouksen paikallisjärjestelyt.

Järjestöuransa Hiltunen aloitti jo vuonna 1974 Suomen Demokraattisessa Nuorisoliitossa (nyk. Vasemmistonuoret), jossa hän vaikutti luottamustehtävissä niin paikallis-, piiri- kuin valtakunnankin tasolla vuoteen 1991 saakka. Hän oli muun muassa järjestön keskushallituksessa yhdeksän vuotta ja vuosikausia myös SDNL:n vaikutusvaltaisen järjestöjaoston puheenjohtaja. SDNL:n Lapin piirin järjestösihteerinä Hiltunen työskenteli 1982-1984 ja SDNL:n Kuopion piirin piirisihteerinä 1984-1988. Lisäksi Hiltunen työskenteli vuonna 1989 Suomen Festivaaliyhdistyksen pääsihteerinä Helsingissä.

Hiltunen oli vuoden 1990 huhtikuussa perustamassa Vasemmistoliittoa, mutta jättäytyi kuukautta myöhemmin sivuun kaikesta poliittisesta järjestötoiminnasta saatuaan työpaikan Pohjolan Sanomista, jossa hän työskenteli toimittajana vuoteen 2015 saakka. Saman ajanjakson hän pidättäytyi poliittisesta toiminnasta. Tuona aikana Hiltunen toimi kuitenkin aktiivisesti muun muassa toimittajajärjestöissä sekä Pohjolan Sanomien henkilöstökerhon ja sulkapalloilun erikoisseura Poka-Sulan puheenjohtajana.

Paluun poliittiseen toimintaan Hiltunen teki vuoden 2017 kuntavaaleissa. Sen lisäksi, että hän työskenteli Kemin KSL ry:n ja Kemin Vasemmistoliiton järjestö- ja vaalityöntekijänä, hän oli Vasemmistoliiton ehdokkaana nykyisessä kotikunnassaan Keminmaassa. Tällä hetkellä Hiltunen on Keminmaan kunnanvaltuutettu ja kunnan sivistyslautakunnan puheenjohtaja. Lisäksi hän on mm. Lapin Liiton maakuntavaltuutettu. Hän on Vasemmistoliiton ehdokkaana myös tämän kevään kuntavaaleissa Keminmaassa.

Vuonna 1959 Kemissä syntynyt Hiltunen on asunut myös Oulussa, Rovaniemellä, Kuopiossa, Hämeenlinnassa, Espoossa sekä Keminmaassa. Kuntapolitiikan lisäksi Hiltusen harrastuksiin kuuluu Keminseudun kilpirauhaspotilaiden vertaistukiryhmän vetäminen sekä suositun Rokkineuvos-musiikkisivuston toimittaminen. Sivustolla on vierailtu tähän mennessä lähes 1,3 miljoonaa kertaa.

Hiltunen on naimissa Tuija Hiltusen (os. Matilainen) kanssa. Tuija Hiltunen on Elijärven kromimalmin löytäneen Martti Matilaisen tytär. Juhani Hiltunen on kirjoittanut Martti Matilaisen elämänkerran nimeltä Ensimmäinen kivi, jonka julkaisi Nordbooks vuonna 2016.

Juhani on tavattavissa Kemin Vasemmistoliiton toimistolla (Nahkurinkatu 5) arkisin pääsääntöisesti klo 9.00-16.00 välisenä aikana. Jos olet tulossa asioimaan toimistolle, käytäthän maskia. Juhanin tavoittaa puhelimitse numerosta 040- 5565 326 ja sähköpostilla osoitteista keminvasemmistoliitto@gmail.com tai juhanihiltunen2@gmail.com

Toimistolla voit tulla esimerkiksi täyttämään kuntavaalien ehdokaskaavakkeen ja/tai liittyä Vasemmistoliiton jäseneksi. Juhani palvelee luonnollisesti myös keminmaalaisia vaali- ja jäsenasioissa.