Kati Tervon Kirje Naistenpäivän tilaisuuteen Torniossa 8.3.2019

Arvoisat läsnäolijat, hyvät kanssasisaret,

Kiitos kutsustanne tähän Kansainvälisen naistenpäivän tilaisuuteen. Valitettavasti en itse päässyt paikan päälle ollessani kiertueella Itä-Lapissa, mutta tukiryhmäni vetäjä Sirpa Niskala lukee puolestani tämän kirjeeni teille.

Kerron teille aluksi hieman itsestäni ja vaaliteemoistani:

Minulla on elämässäni monta roolia; olen äiti, puoliso, asiantuntija, luottamushenkilö ja ay-aktiivi. Minulla on kokemusta, näkemystä ja osaamista ja olen tavallisen ihmisen asialla. Haluan olla tavallisen arjen edustaja eduskunnassa ja ajaa tavallisten ihmisen asioita valtakunnan tasolla.

Olen 35-vuotias viisilapsisen uusperheen äiti Kemistä. Yhteiskunnalliset asiat ovat kiinnostaneet minua pienestä asti ja haluan olla mukana parantamassa tavallisten ihmisten arkea eduskunnassa. Inhimillinen päätöksenteko ohjaa toimintaani.

Olen koulutukseltani tradenomi ja suoritan parasta-aikaa työni ohessa YAMK-tutkintoa Lapin ammattikorkeakoulussa, liiketalouden johtamisen koulutusohjelmassa. Työskentelen tällä hetkellä hankinta-asiantuntijana Kemin kaupungilla.

Minulla laaja kokemus ay- ja järjestötyöstä. Olen toiminut monissa luottamustoimissa lähes koko aikuisikäni. Olen Vasemmistoliiton puoluevaltuuston 2. Varapuheenjohtaja ja kuulun Julkisten ja hyvinvointialojen liiton (JHL) edustajistoon. Olen myös varapuheenjohtajana Lapin liiton maakunnan yhteistyöryhmässä (MYR).

Vaaliteemojani ovat perheet, koulutus, työ ja toimeentulo sekä aluepolitiikka. Lappilaisena haluan tuoda erityisesti Lapin asioita esiin ja vaikuttaa siten maakunnan elinvoimaisuuden vahvistamiseen.

Tässä oli hieman omaa taustaani ja nyt sitten siirrytään päivän teemaan.

Kansainvälisen Naistenpäivän tarkoituksena on kiinnittää huomio naisten oikeuksiin ja yhteiskunnalliseen epäoikeudenmukaisuuteen. Naistenpäivän tavoitteena on on tuoda esiin sukupuolten välinen tasa-arvo, jonka suhteen maailmalla on vielä paljon saavutettavaa.
Kansainvälistä naistenpäivää on vietetty yli sadan vuoden ajan ja se sai alkunsa sosialistisesta naisliikkestä 1900-luvun alkupuolella Yhdysvalloissa. Nämä naiset halusivat äänioikeuden, viranhoito-oikeuden ja oikeuden omaan työhön ja ammattikoulutukseen. Nämä naiset vaativat myös työsyrjinnän lopettamista ja protestoi ensimmäistä maailmansotaa vastaan. Pitkä matka on tultu tuosta ajasta kohti nykyaikaa, mutta valitettavasti osa teemoista on ajankohtaisia vielä tänäkin päivänä.

Viimeiset neljä vuotta ovat olleet epätasa-arvoistumisen ja kovien, markkinaehtoisten arvojen aikoja. Nykyhallitus on ollut naisvastaisin hallitus miesmuistiin. Kuka vielä muistaa valtavan ryöpytyksen mediassa, kun julkisen sektorin, matalapalkkaiset naiset, ruokatyöntekijät, ilmoittivat jäävänsä lakkoon vastustaessaan hallituksen kaavailemaa irtisanomislakia. Voi sitä tekopyhyyden määrää, kun median palstoilla useat miesyrittäjät olivat kilvankiillottamassa omaa kilpeään ja  järjestämässä ruokailuja päiväkotien ja koulujen lapsille. Lapsista tämä ei tuntunut lainkaan pahalta, vaan oli kiva tuoda eväät mukanaan kotoa. Jopa oikeus jäädä lakkoon kyseenalaistettiin monien suulla. Jos lakkoon jäävät satamien ahtaajamiehet, niin ei kukaan silloin kyseenalaista heidän lakko-oikeuttaan.

Suomea kehutaan usein tasa-arvon mallimaaksi ja täytyy myöntää, että meillä on moniin muihin maihin verrattuna hyvin asiat. Silti Suomessa on vieläkin sukupuolittuneita ongelmia, esimerkiksi palkkauksessa. Tästä kertoo se, että meillä naiset saavat samasta työstä keskimäärin vähemmän palkkaa kuin miehet.

Toinen asia, jolla tämä hallitus on osoittanut naisvastaisuutensa, on kilpailukykysopimus ja lomarahojen leikkaaminen julkisen sektorin työntekijöiltä. On tunnettua, että julkisen sektorin työntekijöistä valtaosa on naisia ja palkat ovat yksityistä sektoria matalampia. Silti hallitus päätti käyttää raippaa ja viedä 30 prosenttia ansaituista lomarahoista pois. Omalla kohdallani se on tarkoittanut n. 350 euroa vähemmän lomarahaa käteen joka kesä kolmen vuoden ajan. Tuon rahan olisi voinut käyttää vaikka kesälomareissuun yhdessä lasten kanssa. On käsittämätöntä, miten palkansaajanaisia ja etenkin julkisen alan työntekijöitä haluttiin kyykyttää. On enemmän kuin toivottavaa, ettei tämä meno jatku enää seuraavalla vaalikaudella.

Vaikka elämme 2010-luvun loppupuolta, ei tasa-arvo ole vieläkään itsestään selvyys Suomessa. Olin hyvin hämmästynyt, kun tällä viikolla sain lukea sosiaalisesta mediasta paikallispolitiikkaa käsittelevässä ryhmässä kirjoituksia miesoletetulta, joka omilla kasvoillaan ja nimellään julkisti, ettei miesten ja naisten välisestä tasa-arvosta tule välittää esimerkiksi eduskuntavaalien ehdokasasettelussa ja naiset ovat huonoja päättäjiä. Pisti todella vihaksi, että minun ja meidän pitää lukea tuollaista sontaa vielä 2010-luvun loppupuolella ja kokea vähättelyä miesoletetulta vain sen vuoksi, että edustamme toista sukupuolta.

Vaalit käydään reilun viiden viikon kuluttua ja tasa-arvokysymykset täytyy ottaa huomioon seuraavassa hallitusohjelmassa. Seuraavalla vaalikaudella edistettäviä asioita täytyy olla mm. tasa-arvoinen työ ja perhe-elämä, tasa-arvoinen kasvatus ja koulutus, tyttöjen ja naisten hyvinvointi ja terveys, naisiin kohdistuvan väkivallan estäminen sekä tasa-arvoinen päätöksenteko ja julkinen hallinto.

Tänään Naistenpäivänä juhlitaan kaikkia naisia iästä, siviilisäädystä tai lasten lukumäärästä riippumatta. Yksi asia täytyy kuitenkin korjata mahdollisimman pian; Kansainvälinen naistenpäivä ei ole liputuspäivä Suomessa ja siihen on tehtävä muutos.

Kiitos teille mielenkiinnostanne. Toivotan teille kaikille osallistujille erittäin hyvää Naistenpäivää ja muista, että Sinä merkitset, olet tärkeä <3

Kiitos!

Albana Mustafi debytoi Kansan Uutisten blogistina

24.1.2019
Lapin Vasemmistoliiton kemiläinen kansanedustajaehdokas Albana Mustafi kirjoitti blogitekstin Kansan Uutisten verkkolehden Feministipistoja -palstalle. Feministipistoja on Vasemmistonaisten oma blogi, jonka kirjoittajina vaihtelevat feministiset toimijat Vasemmistonaisista ja sen ulkopuolelta.

Blogi, jonka voit lukea myös alta, löytyy täältä: https://blogit.kansanuutiset.fi/feministipistoja/kohtele-toista-samalla-tavalla-kuin-toivoisit-itseasi-kohdeltavan

”Kohtele toista samalla tavalla kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan”

Olen 34-vuotias kosovolaissyntyinen musliminainen. Sitä, että olen muslimi, ei päältä päin näe. Pienestä asti minua on kasvatettu arvokkaana tyttölapsena, olin isoisäni prinsessa. Muistan, kuinka isoisäni haaveili, että minusta tulee aikuisena fiksu ja koulutettu nainen.

Tuolloin Kosovossa politiikan harjoittaminen oli vaarallista. Kunpa isoisäni vielä eläisi ja olisi tukenani politiikan polullani. Hän oli arvostettu imaami eli islamilainen uskonoppinut ja hengellinen johtaja, moderni sellainen. Hänen mielestään uskonnon tulisi mukautua nykymaailmaan ja yhteiskuntiin ja pidän häntä ajattelutavaltaan edelläkävijänä. Kaikki saamme uskoa mihin itse haluamme, varsinkin usko itseemme on tärkeää ja kunnioitettavaa.

Tunnen itseni etuoikeutetuksi saadessani kasvaa tällaisessa tasa-arvoisessa maassa. Suomi on ollut edelläkävijä tasa-arvokysymyksissä ja Suomi oli maailman ensimmäinen maa, joka myönsi naisille täydet poliittiset oikeudet. Tasa-arvo on uudistanut yhteiskuntaamme ja tuonut vaurautta. Tasa-arvo kehittyi Suomen toimesta maailmanlaajuisesti. Esiin on nostettu muun muassa lisääntymis- ja seksuaaliterveys, seksuaalioikeudet ja naisiin kohdistuva väkivalta.

Vauraudesta riittää jaettavaa. On paljon vielä tehtävää, mutta suunta on oikea.

Minua surettavat suunnattomasti viime aikoina tapahtuneet ja paljon julkisuutta saaneet seksuaalirikokset, etenkin alaikäisiin kohdistuneet. Lisäksi minua surettaa se, että näihin rikoksiin liittyvällä uutisoinnilla on ratsastettu politiikan kentillä. Se on epäoikeudenmukaista ja moraalisesti väärin.

Tapahtumat lamauttivat minua monella tavalla. Ensiksikin olen 11-vuotiaan tytön äiti ja olen huolissani hänen tulevaisuudestaan. Toiseksi, entisenä pakolaisena tunnen valtavaa myötätuntoa uhreja kohtaan ja myötähäpeää tekijöitä kohtaan. Ei ole kuitenkaan oikein leimata kaikkia ulkomaalaistaustaisia syyllisiksi tähän kauheuteen. Rikos on rikos ja siitä tulee rangaista, mutta vain syyllisiä!

Tuntuu pahalta
ajatella, että tapahtunut lietsoo vihapuheita, jonka myötä olemme ottamassa suvaitsevaisuuden näkökulmasta ison harppauksen taaksepäin yhteiskunnassamme. Minua itkettävät negatiiviset ajatukset mielikuvasta, jossa lapsiani haukuttaisiin raiskaajiksi. Lapseni ovat syntyneet Suomessa, mutta monet vielä tänäkin päivänä määrittelevät ihmisiä tämän ulkonäön perusteella.

Henkilökohtaisesti voin todeta, että olen tietoisesti varonut tiettyjä konfliktitilanteita nuoruudesta saakka, esimerkiksi yöelämän harrastamista. Myös mieheni toimii samoin. Olemme olleen naimisissa 14 onnellista vuotta. Oli ihmissuhde millainen tahansa, siihen pitää uhrata aikaa ja positiivisuutta, jotta yhteishenkisyys ja -ymmärrys säilyvät. Meidän parisuhteessamme vuorotellaan. Kun toinen ei jaksa, toinen hoksaa panostaa enemmän. Mottoni ihmissuhteissa on, että kohtele toista samalla tavalla kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan. Näin vaalien alla voi vain aavistaa, kuinka paljon kummankin panosta tarvitaan!

Naisilla on oltava mahdollisuus elää tasa-arvoisessa yhteiskunnassa. Mutta pitääkö miehen ja naisen tasa-arvoisuuden olla täysin samanlaista, silläkin uhalla, että syntyy pakotteita matkia miehiä ja väheksyä omaa naiseuttaan. Itse nostan suomalaisnaiseuden ylpeydenaiheeksi, jota vien etelän maihin asti.

Albana Mustafi
Kemin kaupunginvaltuutettu
Eduskuntavaaliehdokas (vas)
Lapin vaalipiiri

Kirjoitus on julkaistu Lounais-Lappi -lehdessä 9.1.2019.

Lappi perustulon kokeilumaakunnaksi

Helsingin Sanomien 6.1.2019 julkaisemaan laajaan niukkuuskyselyyn vastanneiden suomalaisten vastauksista huokuu häpeä, kurjuus ja epätoivo. Artikkelissa haastatellun tutkijan mukaan kyselyn vastaukset tulivat yllätyksinä. Minulle ne eivät tulleet. Saan jatkuvasti kuulla eri tilanteissa ihmisten epätoivosta toimeentulon suhteen.

Suomessa elää suuri määrä ihmisiä, jotka joutuvat päivittäin miettimään omaa toimeentuloaan. Riittävätkö rahat koko kuukaudeksi? Ostanko itselleni vai lapselleni vaatteita vai ruokaa? Yksi yllättävä lasku saattaa syöstä talouden väärille raiteille. Jatkuva taistelu toimeentulosta vie voimat heiltä, joilla niitä on muutenkin vähän. On myös ihmisiä, jotka eivät näe enää toivoa paremmasta tulevaisuudesta vaan toivovat kuolemaa. Miten tämä voi olla mahdollista nyky-Suomessa?

Minulle eläminen hyvinvointiyhteiskunnassa tarkoittaa sitä, että myös kaikkein pienimmistä ja heikompiosaisista pidetään huolta. Yhteiskunnan tukijärjestelmien tulisi olla sellaisia, joista kukaan ei pääse tippumaan tyhjän päälle. Helsingin Sanomien kyselyn vastausten mukaan näin ei kuitenkaan ole.

Suomeen tarvitaan sosiaaliturvan uudistus. Seuraavalla eduskuntakaudella tarvitaan ihmislähtöisiä, inhimillisiä sekä oikeudenmukaisia päätöksiä. Ei voi olla aina niin, että he, joilla on jo valmiiksi muutenkin kaikkein vähiten, saavat lisää rangaistuksia ja tulonmenetyksiä.

Tällä hallituskaudella toteutettu perustulokokeilu jäi monelta osin torsoksi kokeilun perustulon summan, osallistuneiden määrän ja taustojen vuoksi. Silti olemme saaneet lukea eri medioista, kuinka perustulokokeilu on auttanut siihen osallistuneiden elämää ja ennen kaikkea parantanut elämänlaatua, koska minimiperustulo on taattu joka kuukaudelle ilman pelkoa sen menettämisestä.

Perustulomalli-ajatus on ollut puheissa jo 1980-luvulta lähtien. Perustulomalli tarvitsee kunnon kokeilun, jossa voidaan testata erilaisia malleja ja tulotasoja. Kokeiluun osallistuvien määrän ja perustulon summan täytyy olla tarpeeksi riittävä, jotta sen tulokset ovat monistettavissa koko Suomeen. Perustulomallissa kaikki täysi-ikäiset suomalaiset saisivat perustulon, joka leikkaantuu verotuksella tietyn ansiotason ylittyessä. Perustulomallia kritisoidaan monesti kalliiksi. Myös nykyinen sosiaaliturvajärjestelmä on kallis, joten kyseessä on arvovalinta.

Peruskoulu-uudistus lähti aikoinaan Lapista. Nyt Lappi voisi toimia suunnannäyttäjänä ja kokeilumaakuntana perustulolle koko Suomessa. Lapissa on verrattain paljon työttömyyttä ja osittain myös huono-osaisuutta sekä sairastavuutta. Kokeilun tuloksista voidaan tehdä johtopäätöksiä koskien koko sosiaaliturvan uudistusta.  Tarvitaan rohkeita ja oikeudenmukaisia päätöksiä, jotta kaikki kansalaiset pysyvät mukana yhteiskunnassa. Tämä olisi yksi niistä.

Kati Tervo
kansanedustajaehdokas (vas.)