Kemin Vasemmistoliitto: Kemin ja lähikuntien tueksi koottava nopeasti kattava tukipaketti

Stora Enson päätös lakkauttaa Veitsiluodon tehtaat romahduttaa Kemin verotulot

20.4.2021
Stora Enson päätös sulkea Veitsiluodon paperi- ja sellutehtaat pysyvästi on otettu surulla ja järkytyksellä vastaan Kemissä. 530 Stora Enson Veitsiluodon tehtaan sekä 140 Efora Oyn työntekijää menettää työnsä. Vain Veitsiluodon saha jää jatkamaan toimintaansa ja työllistää noin 50 henkilöä.

Viime vuonna 650 miljoonaa euroa voittoa tuottaneen yrityksen Veitsiluodon tehtaan alasajo on taas yksi osoitus globaalin talouden kylmyydestä. Kemin kaupungille se on kova isku. Väestökadosta kärsivä kaupunki menettää suuren työllistäjän sekä romahduttaa kaupungin verotulot kun 670 perhettä menettää toimeentulonsa. Iskun vakavuutta ei voi vielä edes ymmärtää. Tässä taloudellisessa tilanteessa keskellä koronapandemiaa se tulee pahimpaan mahdolliseen aikaan, varsinkin kun kaupungin talous on entisestään kovilla. On pelättävissä, että myös kaupungin väkiluvun lasku kiihtyy entisestään.

Kemin kaupunki joutunee arvioimaan uudelleen kaikki investointisuunnitelmansa. Myös Metsä Groupin tehdasinvestointiin liittyvän infran rahoitus vaikeutuu samalla kun kaupungin taloudellinen liikkumavara pienenee. Todennäköisesti kaupungin yrityskenttäkin kapenee, kun kriisi tulee koskemaan myös palvelu- ja kaupan alojen pienyrityksiä. Tehtaan sulkemisen aiheuttama ketjureaktio voi saada myös arvaamattomia seurauksia.

On aloitettava välittömästi neuvottelut hallituksen, eduskunnan ja kaikkien muidenkin tahojen kanssa, jotta järkyttävästä tilanteesta selvitään. Valtion tulee tukea Kemiä ja muita kuntia, joita tämä kriisi koskettaa, kuten Keminmaata ja Simoa. Kattava tukipaketti on koottava nopeasti.

Tukipaketin piiriin on saatava myös Ajokseen satama, johon tehtaan sulkeminen myös vaikuttaa liikevaihdon pienenemisen kautta. Silti Ajokseen suunnitellut satamainvestoinnit pitää toteuttaa, koska sillä on vaikutuksensa myös Metsä Groupin Karihaaraan rakentuvan uuden tehtaan sekä Lapin kaivosteollisuuden kuljetustarpeisiin. On muistettava, että Meri-Lapin vientiteollisuuden merkitys on valtava koko Suomelle, noin kahdeksan prosenttiyksikön luokkaa.

Valtion on myös käynnistettävä välittömästi neuvottelut Stora Enson kanssa esimerkiksi siitä, että voitaisiinko osa paperikoneista muuttaa valtion tuella kartonkikoneiksi, sillä kartongin kysyntä on yhä kasvussa. Samalla on selvitettävä juurta jaksain mitä muuta teollista toimintaa tilalle voitaisiin saada, joka työllistäisi satoja ihmisiä.

Esitämme myös lainsäädännön tiukentamista yritysten yhteiskuntavastuun toteuttamiseksi nykyistä paremmin. Esimerkiksi Saksassa työntekijöiden irtisanominen, varsinkin massairtisanomiset, ovat huomattavasti vaikeampi toteuttaa kuin Suomessa. On edelleen pohdittava, onko harjoitettu politiikka teollisuuden verorasitteiden, energiaverotuksen ja päästökaupan sähkökompensaation suhteen ollut oikeaa.

Tästäkin kriisistä kuitenkin selvitään, koska on pakko. Synkistä näköaloista huolimatta nyt ei ole aika heittää kirvestä eikä toivoa kaivoon. Nyt on aika yhtenä rintamana vaatia kaikki voimat Kemin pelastamiseksi. On käärittävä hihat ja tehtävä yhdessä kaikki, mitä pystytään.

Kemin Vasemmistoliitto: Lentojen Kemi-Tornion kentälle jatkuttava

18.5.2020
Sunnuntaina julki tulleiden tietojen mukaan Finnair olisi lopettamassa lennot maakuntakentille, muun muassa Kemi-Tornion lentokentälle, jopa yli vuodeksi. Tätä Kemin Vasemmistoliitto ei voi hyväksyä.

Korona-pandemia käytännössä lopetti ihmisten liikkumisen kaikkialla, jolloin lentojen peruminen väliaikaisesti oli ymmärrettävää. Kun pandemian alta päästään takaisin normaalimpaan elämään, liikenneyhteyksien olisi perusteltua palata pikaisella aikataululla takaisin normaaliin.

Lentojen loppuminen pidemmäksi aikaa on kova kolaus jo ennestäänkin koronan vuoksi vaikeuksissa kärvistelevälle Meri-Lapin alueen matkailulle. Lisäksi todennäköinen ja toivottu Kemin uusi biotuotetehdas, kuten myös muu alueen elinkeinoelämä, tulee välttämättä tarvitsemaan toimivia lentoliikenneyhteyksiä.

Maamme hallitus esittää, että valtio omistajana pääomittaisi Finnairia 700 miljoonalla eurolla. Mielestämme tukeen tulisi sisällyttää ehto, että maakuntakenttien lentoliikenteen tulee jatkua niin pian kuin mahdollista.

Mikko Koivulehto
Kemin Vasemmistoliitto ry.

Albana Mustafi debytoi Kansan Uutisten blogistina

24.1.2019
Lapin Vasemmistoliiton kemiläinen kansanedustajaehdokas Albana Mustafi kirjoitti blogitekstin Kansan Uutisten verkkolehden Feministipistoja -palstalle. Feministipistoja on Vasemmistonaisten oma blogi, jonka kirjoittajina vaihtelevat feministiset toimijat Vasemmistonaisista ja sen ulkopuolelta.

Blogi, jonka voit lukea myös alta, löytyy täältä: https://blogit.kansanuutiset.fi/feministipistoja/kohtele-toista-samalla-tavalla-kuin-toivoisit-itseasi-kohdeltavan

”Kohtele toista samalla tavalla kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan”

Olen 34-vuotias kosovolaissyntyinen musliminainen. Sitä, että olen muslimi, ei päältä päin näe. Pienestä asti minua on kasvatettu arvokkaana tyttölapsena, olin isoisäni prinsessa. Muistan, kuinka isoisäni haaveili, että minusta tulee aikuisena fiksu ja koulutettu nainen.

Tuolloin Kosovossa politiikan harjoittaminen oli vaarallista. Kunpa isoisäni vielä eläisi ja olisi tukenani politiikan polullani. Hän oli arvostettu imaami eli islamilainen uskonoppinut ja hengellinen johtaja, moderni sellainen. Hänen mielestään uskonnon tulisi mukautua nykymaailmaan ja yhteiskuntiin ja pidän häntä ajattelutavaltaan edelläkävijänä. Kaikki saamme uskoa mihin itse haluamme, varsinkin usko itseemme on tärkeää ja kunnioitettavaa.

Tunnen itseni etuoikeutetuksi saadessani kasvaa tällaisessa tasa-arvoisessa maassa. Suomi on ollut edelläkävijä tasa-arvokysymyksissä ja Suomi oli maailman ensimmäinen maa, joka myönsi naisille täydet poliittiset oikeudet. Tasa-arvo on uudistanut yhteiskuntaamme ja tuonut vaurautta. Tasa-arvo kehittyi Suomen toimesta maailmanlaajuisesti. Esiin on nostettu muun muassa lisääntymis- ja seksuaaliterveys, seksuaalioikeudet ja naisiin kohdistuva väkivalta.

Vauraudesta riittää jaettavaa. On paljon vielä tehtävää, mutta suunta on oikea.

Minua surettavat suunnattomasti viime aikoina tapahtuneet ja paljon julkisuutta saaneet seksuaalirikokset, etenkin alaikäisiin kohdistuneet. Lisäksi minua surettaa se, että näihin rikoksiin liittyvällä uutisoinnilla on ratsastettu politiikan kentillä. Se on epäoikeudenmukaista ja moraalisesti väärin.

Tapahtumat lamauttivat minua monella tavalla. Ensiksikin olen 11-vuotiaan tytön äiti ja olen huolissani hänen tulevaisuudestaan. Toiseksi, entisenä pakolaisena tunnen valtavaa myötätuntoa uhreja kohtaan ja myötähäpeää tekijöitä kohtaan. Ei ole kuitenkaan oikein leimata kaikkia ulkomaalaistaustaisia syyllisiksi tähän kauheuteen. Rikos on rikos ja siitä tulee rangaista, mutta vain syyllisiä!

Tuntuu pahalta
ajatella, että tapahtunut lietsoo vihapuheita, jonka myötä olemme ottamassa suvaitsevaisuuden näkökulmasta ison harppauksen taaksepäin yhteiskunnassamme. Minua itkettävät negatiiviset ajatukset mielikuvasta, jossa lapsiani haukuttaisiin raiskaajiksi. Lapseni ovat syntyneet Suomessa, mutta monet vielä tänäkin päivänä määrittelevät ihmisiä tämän ulkonäön perusteella.

Henkilökohtaisesti voin todeta, että olen tietoisesti varonut tiettyjä konfliktitilanteita nuoruudesta saakka, esimerkiksi yöelämän harrastamista. Myös mieheni toimii samoin. Olemme olleen naimisissa 14 onnellista vuotta. Oli ihmissuhde millainen tahansa, siihen pitää uhrata aikaa ja positiivisuutta, jotta yhteishenkisyys ja -ymmärrys säilyvät. Meidän parisuhteessamme vuorotellaan. Kun toinen ei jaksa, toinen hoksaa panostaa enemmän. Mottoni ihmissuhteissa on, että kohtele toista samalla tavalla kuin toivoisit itseäsi kohdeltavan. Näin vaalien alla voi vain aavistaa, kuinka paljon kummankin panosta tarvitaan!

Naisilla on oltava mahdollisuus elää tasa-arvoisessa yhteiskunnassa. Mutta pitääkö miehen ja naisen tasa-arvoisuuden olla täysin samanlaista, silläkin uhalla, että syntyy pakotteita matkia miehiä ja väheksyä omaa naiseuttaan. Itse nostan suomalaisnaiseuden ylpeydenaiheeksi, jota vien etelän maihin asti.

Albana Mustafi
Kemin kaupunginvaltuutettu