Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän kesäkokous Kemissä

25.8.2019
Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä pitää kesäkokouksensa tänä vuonna Kemissä ti-ke 27.-28.8. Kokouspaikkana on ympärivuotinen Lumilinna.

Kemiin saapuu 14 Vasemmistoliiton kansanedustajaa, mukaan lukien puolueen puheenjohtaja, opetusministeri Li Andersson, sosiaali- ja terveysministeri Aino-Kaisa Pekonen sekä eduskuntaryhmän puheenjohtaja Paavo Arhinmäki. Luonnollisesti mukana on myös Vasemmistoliiton lappilainen kansanedustaja Markus Mustajärvi. Kokouksesta jää pois kaksi kansanedustajaa muiden työvelvoitteiden vuoksi.

Lisäksi noin 40 hengen kokousseurueeseen lukeutuvat europarlamentaarikko Silvia Modig, sekä eduskuntaryhmän kanslian ja puoluetoimiston väkeä puoluesihteeri Joonas Leppäsen johdolla.

Kokouksessaan kansanedustajat käyvät läpi hallitustyön alkutaivalta sekä tulevan syksyn ja talven haasteita sekä ajankohtaisia asioita hallitus- ja eduskuntatyöhön liittyen.

Ensimmäisen kokouspäivän tiistain 27.8. ohjelmassa on myös kolme yleisötilaisuutta, joista ensimmäinen pidetään sisäsatamassa Satamakaffila Nuotan edustalla klo 12-15, jossa ministerit ja kansanedustajat ovat tentattavana klo 13-14. Lisäksi yleisölle tarjotaan hernesoppaa sekä pannarikahvit.

Kello 17.30 alkaen Kemin kulttuurikeskuksen isossa auditoriossa pidetään keskustelutilaisuus otsikolla "Vasemmisto hallituksessa - mikä muuttuu?". Paikalla ovat ainakin molemmat ministerit ja eduskuntaryhmän puheenjohtaja. Tilaisuus on avoin kaikille kiinnostuneille.

Samaan aikaan osa kansanedustajista jalkautuu kohdevierailuille. Edustajat vierailevat tutustumassa Isohaaran kalaportaisiin ja arvokalan nousuedellytyksiin, Toivola-Luotola Setlementin toimintaan sekä Kemin jalokivigalleriaan ja Sarjakuvakeskukseen.

Illan ohjelmassa vapaamuotoinen illanvietto ravintola Ankkurissa, jossa soittaa Arwid W. & Arabian Kuu -yhtye. Myös Ankkurin tilaisuus on avoin kaikille kiinnostuneille.

Keskiviikkona iltapäivällä kokouksen päätteeksi kansanedustajat jatkavat kohdevierailuja. Tutustumiskohteina ovat Metsä-Groupin biotuotetehdashanke, Stora Enso, Outokummun Kemin kromikaivos, koulutuskuntayhtymä Lappia, Länsi-Pohjan sairaanhoitopiiri sekä Kemin Matkailu Oy.

Kokouksen paikallisista järjestelyistä vastaa Kemin Vasemmistoliitto ry.

Kemin veritorstaista 70 vuotta

Muistotilaisuus tapahtumapaikalla Lautiosaaressa 18.8.2019

10.8.2019
Kemin veritorstaina tunnetusta tapahtumasta tulee sunnuntaina 18.8.2019 kuluneeksi 70 vuotta, jolloin tapahtumapaikalla Lautiosaaressa patosillan vieressä pidetään muistotilaisuus klo 14 alkaen.

Tilaisuudessa puhuu kemiläinen Reijo Viitala, jonka vanhemmat olivat paikan päällä tapahtumassa. Tilaisuudessa Viitala ja muusikko Hannu Kakko esittävät lisäksi yhden tapahtumasta tehdyn laulun.

Päivän tilaisuudet alkavat jo klo 12.00-12.30 kunniakäynnillä veritorstain uhrien haudoilla vapaa-ajattelijoiden hautausmaalla Ristikankaalla. Haudoille asetetaan kukkalaite ja puheen pitää Kemin Työväenyhdistys ry:n puheenjohtaja Veikko Kumpumäki.

Tilaisuuksiin järjestetään linja-autokuljetus Kemin Liikenne Oy:n bussilla, joka kulkee reittiä Rytikarin työväentalo klo 11.00, - Nälli klo 11.10 - FC-talo (Kimaran pysäkki), Syväkangas klo 11.20, - Toivolan pysäkki, Syväkangas klo 11.30, - Tampereen Säästötex klo 11.35 - Linja-autoasema (Sauvotalon puoli) klo 11.40 -  Karihaaran K-market klo 11.50 - Ristikankaan hautausmaa klo 12.00 - kunniakäynnin jälkeen Lautiosaari patosilta, (tapahtumapaikka). Paluu tapahtuman jälkeen samaa reittiä.

Paikalle voi luonnollisesti tulla myös omin kyydein. Tapahtumapaikalle pystytetään huonon sään varalle telttakatos. Tilaisuudessa on pullakahvitarjoilu.
Tapahtumiin on kaikilla kiinnostuneilla vapaa pääsy.

Kemin veritorstain tapahtumien taustalla oli työläisten palkkojen alennuksista alkunsa saanut lakko. Lakkolaiset olivat 18.8.1949 matkalla Kemijoen uittotyömaalle rikkureita moittimaan. Lautiosaaressa työläisiä odottivat aseistetut poliisit, jotka pysäyttivät mielenosoituskulkueen. Syntyneessä kahakassa Felix Pietilä kuoli poliisin ampumaan luotiin ja laukauksia säikähtänyt Anni Kontiokangas ruhjoutui kuorma-auton alle.

Tapahtumien jälkeen 22.8.1949 Suomen hallitus määräsi Kemin tuotantolaitoksissa noudatettaviksi ennen lakkoa voimassa olleet palkat. Kuitenkin 127 työläistä joutui syytteeseen kapinasta ja heistä 63 tuomittiin kuritushuonerangaistuksiin. Myöhemmin kaikki tuomitut armahdettiin erillislailla.

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä Kemiin elokuun lopulla

Vasemmistoliiton kesäkokoukseen Kemiin saapuvat kaikki puolueen kansanedustajat, myös tuoreet ministerit Li Andersson ja Aino-Kaisa Pekonen sekä tuleva ministeri Hanna Sarkkinen.

18.6.2016
Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä pitää kesäkokouksensa tänä vuonna Kemissä. Kokous pidetään ti–ke 27.–28.8.2019. Kaupunkiin saapuu kokousta pitämään koko vasemmistoliiton eduskuntaryhmä, mukaan lukien vastavalitut ministerit Li Andersson ja Aino-Kaisa Pekonen.

Kokoukseen osallistuu myös eduskuntaryhmän kanslian ja puoluetoimiston väkeä. Kesäkokouksen ohjelmaa rakennetaan parhaillaan ja sen sisällöstä, kuten mahdollisista yleisötapahtumista, tiedotetaan myöhemmin erikseen.

Albana Mustafia esitetään vuoden 2019 pakolaisnaiseksi

Kolme yksityishenkilöä teki ehdokkuudesta esityksen Suomen Pakolaisavulle.

22.3.2019
Vasemmistoliiton kansanedustajaehdokas Albana Mustafia Kemistä esitetään vuoden 2019 pakolaisnaiseksi. Mustafi tuli Suomeen Ruotsin kautta perheensä kanssa Kosovosta vuonna 1992 kiintiöpakolaisena. Tullessaan Suomeen hän oli 8-vuotias. Mustafi kuuluu taustaltaan Kosovon albanialaisvähemmistöön.

34-vuotias Mustafi on käynyt Suomessa peruskoulun ja lukion sekä suorittanut samanaikaisesti kaksi tutkintoa ammattiopisto Lappiassa valmistuen sekä parturi-kampaajaksi että kosmetologiksi. Nykyään hän opiskelee Lapin yliopiston avoimissa yliopisto-opinnoissa hallintotieteitä.

Albana Mustafi jäänyt Lappiin ja perustanut tänne oman perheensä Kosovosta muuttaneen Edin Mustafin kanssa. Heillä on kolme lasta, joista 11-vuotias tytär Ambera on vanhin. Nuorimmainen poika Erdi on vasta 6-vuotias esikoululainen. Keskimmäinen poika Benjamin on 9-vuotias. Albanan koko lapsuuden perhe, vanhemmat ja kolme sisarusta perheineen asuvat edelleen Kemissä ja suuri osa heistä työskentelee pizzeriayrittäjinä. Koko perhe on pidettyä ja yritteliästä väkeä.
- Pitkästä välimatkasta huolimatta he ovat säilyttäneet läheiset suhteet entiseen kotimaahansa Kosovoon vieraillen siellä vuosittain. Suomessa syntynyt sukupolvi on kaksikielinen. Arvostamme sitä, että perhe asettui Kemiin, vaikka suurin osa heidän kohtalotovereistaan muutti melko nopeasti Etelä-Suomeen. He eivät pelänneet pohjoisia olosuhteita, esityksen takana olevat Sisko Korrensalo, Leena Leväsvirta ja Riitta Luosujärvi perustelevat. He tekivät esityksen Albana Mustafin ehdolle asettamisesta yksityishenkilöinä.

KM ja kätilö Sisko Korrensalo on Kemin ensimmäinen pakolaistyöntekijä ja entinen ammattiopisto Lappian opettaja. YT Leena Leväsvirta on entinen Kemi-Tornion ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan toimialajohtaja. Länsi-Pohjan sairaanhoitopiirin johtajana tunnetuksi tullut KM, YTM Riitta Luosujärvi on nykyisin Karviaisen Työikäisten palvelulinjan johtaja sekä Kemin Aikamme Naiset ry:n puheenjohtaja.

Monitoiminainen

Suosittelijat muistuttavat, että Albana Mustafi on varsinainen monitoiminainen.
- Valmistumisestaan alkaen hän on työskennellyt itsenäisenä kauneusalan yrittäjänä. Työssään Albana on saavuttanut asiakkaiden luottamuksen ammattitaidollaan ja erittäin hyvällä asiakaspalvelullaan. Hän ohjaa myös ammattiopiston opiskelijoita työssäoppimisen jaksoilla yrityksessään.
- Perheen ja työn lisäksi hän on pitkään toiminut pidettynä Kemin Naisvoimistelijoiden ryhmäliikunnan ohjaajana ja on nykyään myös heidän johtokuntansa jäsen. Albana on harrastanut erilaista liikuntaa ja urheilua kilpatasolle saakka lapsuudessaan ja nuoruudessaan.
- Yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen Albana Mustafi lähti voimakkaammin mukaan asettumalla ehdokkaaksi Kemissä vuoden 2017 kuntavaaleissa. Lukuisat pyynnöt tukivat häntä ottamaan tämän askeleen. Hän tuli valituksi ensimmäisellä yrityksellä ja runsaalla äänimäärällä Vasemmistoliiton valtuutetuksi. Albana Mustafi on ensimmäinen maahanmuuttajataustainen valtuutettu Kemissä. Valtuutetun tehtävän lisäksi hän on kunnanhallituksen varajäsen, koulutuslautakunnan jäsen ja kaupungin omistaman kiinteistöyhtiö Itätuulen hallituksen jäsen. Kyse on valtuuston suurimmasta ryhmästä, jossa puolet valtuutetuista ovat naisia. Valinnat kertovat siten luottamuksesta, jonka Albana Mustafi on saavuttanut aktiivisella ja yhteistyöhakuisella toiminnallaan. Hän on luotettava, ystävällinen, toisia kunnioittava ja ratkaisukeskeinen toiminnassaan. Tällä hetkellä Albana Mustafi on Lapin Vasemmistoliiton eduskuntavaaliehdokkaana. Tässäkin tehtävässä hän on uranuurtaja maahanmuuttajana, suosittelijat painottavat.

Solidaarisuus- ja auttamistyötä

Esitystä perustellaan mhyös sillä, että työn, perheen, kunnallisten luottamustoimien ja liikunnan ohjaamisen lisäksi Albana Mustafi on aktiivinen toimija ja johtokunnan jäsen kansainvälistä solidaarisuustyötä ja kotimaista auttamistyötä tekevässä Kemin Aikamme Naiset ry:ssä.
- Hän osallistuu kaikkeen yhdistyksen järjestämään toimintaan suunnittelusta toteuttamiseen. Erityisen lähellä hänen sydäntään on lasten ja naisten aseman parantamiseksi tehtävä työ ja työ rauhan edistämiseksi. Albana Mustafi toimii myös aktiivisena vapaaehtoisena EHYT ry:ssä (Mielenterveys ja ehkäisevä päihdetyö).
- Albana Mustafi on esimerkillään ja toiminnallaan innostanut nuoria ja maahanmuuttajia osallistumaan yhteiskunnalliseen toimintaan. Hän on käynyt kertomassa omasta pakolaistaustastaan ja omasta tiestään suomalaisen yhteiskunnan aktiiviseksi jäseneksi erilaisissa tilaisuuksissa ja kouluissa. Nyt eduskuntavaaliehdokkaana hänen pääteemansa on eriarvoistumiskehityksen pysäyttäminen. Hän toimii loistavana esimerkkinä rasismin vastaisessa työssä. Maahanmuuttajien kotouttamiseen panostaminen on myös hänen vaaliteemansa.

Malliesimerkki pakolaistaustaisesta naisesta

Esityksen takana olevien naisten mukaan Albana Mustafi on malliesimerkki pakolaistaustaisesta naisesta, joka toimii aktiivisesti yhteisönsä eteen, haluaa ottaa vastuuta yhteiskunnallisesta päätöksenteosta ja haluaa edistää tasa-arvoa ja hyvinvointia myös maailmanlaajuisesti.
- Albana ei ole unohtanut juuriaan eikä kätke taustaansa toiminnassaan. Albana on aktiivinen ja rohkea musliminainen, joka ei pelkää puhua asioista niiden oikeilla nimillä. Hän olisi loistava valinta vuoden 2019 pakolaisnaiseksi.

Vuoden pakolaisen valitsee Suomen Pakolaisapu, joka on vuodesta 1998 lähtien myöntänyt Vuoden pakolaisnainen -kannustuspalkinnon Suomessa asuvalle pakolaistaustaiselle naiselle. Vuoden pakolaismies on palkittu vuodesta 2016 lähtien. Vuonna 2018 palkinnot saivat Sirwa Farik ja Ahmad Hosseini. Vuoden pakolainen -palkinto myönnetään vuonna 2019 jälleen sekä naiselle että miehelle.
Vuoden pakolaisen palkinnon tarkoituksena on tukea pakolaisia omien tavoitteidensa ja unelmiensa toteuttamisessa uudessa kotimaassa sekä tarjota kannustava esimerkki muille pakolaisille ja turvapaikanhakijoille.
Palkinnon myöntämiskriteerinä on ehdokkaan aktiivinen ja myönteinen toiminta arjessa ja yhteiskunnan jäsenenä Suomessa.