Eila Tiainen palaa synnyinkaupunkiinsa

Naistenpäivän juhlassa kaupunginteatterin lämpiössä keskiviikkona puhuva Eila Tiainen on Kemin tyttölyseon kasvatteja.

7.3.2017
Naistenpäivän tilaisuudessa keskiviikkona 8.3 puhuva Eila Tiainen tunnetaan yhteiskunnallisena vaikuttajana, kulttuuriaktivistina ja pitkäaikaisena Ylen toimittajana. Jyväskylään kuuluvassa Säynätsalossa asuva Tiainen, omaa sukua Viitanen, on syntyisin Kemistä.

Kemin kaupunginteatterin lämpiössä klo 18 alkavan Naistenpäivän tilaisuuden järjestävät Kemin Aikamme Naiset ja Kemin Vasemmistoliitto. Tiaisen lisäksi tilaisuudessa puhuu yrittäjä Albana Mustafi, jonka lisäksi paikalla on myös muita Kemin Vasemmistoliiton kuntavaaliehdokkaita. Musiikista vastaa lauluyhtye Aikamerkki.

Tiainen valittiin kansanedustajaksi vuoden 2011 eduskuntavaaleissa Keski-Suomen vaalipiiristä. Hän istui eduskunnassa yhden vaalikauden, jota ennen hän työskenteli pitkään Yleisradiossa, niin tv:ssä kuin radiossakin. Lisäksi hän on työskennellyt muun muassa Ruotsin radiossa. Tiainen on myös opettanut journalistiikkaa ja vuorovaikutustaitoja Jyväskylän yliopistossa. Hän on koulutukseltaan filosofian maisteri.

Joulun lapsen kemiläiset juuret

Lempinimen Ellu tunnistava Tiainen kertoo olevansa joulun lapsi, joka täyttää seuraavana jouluaattona 72 vuotta.

- Kemissä isäni toimi konduktöörinä ja äitini oli ensin asemaravintolassa kylmäkkönä, kunnes Kemin satamassa ryhdyttiin ottamaan ahtaajiksi myös naisia ja hänestä tuli paremmin palkatun, mutta todella raskaan työn tekijä. Asuimme rautatieläisten vuokratalossa aseman lähellä. Minulla oli neljä sisarusta ja usein perheessämme eli myös ”ylimääräisiä” lapsia vanhempieni tuttavaperheistä, joilla meni taloudellisesti vielä huonommin tai jotka eivät sodan jälkeen olleet päässeet elämän syrjään kiinni laisinkaan, Tiainen kertoo nettisivuillaan kemiläisistä juuristaan.

- Jo kouluaikana tyttölyseossa opin, minkälaiset poliittiset näkemykset olivat ”korrekteja”, jos halusi tulla hyväksytyksi ja menestyä. Olimme Väyrysen Paavon kanssa omien koulujemme teinikuntien yhtaikaiset puheenjohtajat – väittelytaitoa tuli opiskelluksi jo tuolloin. Sitä paitsi Paavon setä, tulipalokommunisti Aapeli Väyrynen ja hänen ihana Maija-vaimonsa tapasivat odotella kotonani aseman vieressä junaa omaan kotiinsa maalle kaupunkiasioinnilta palatessaan. Aapeli opetti, suorastaan saarnasi, meille tosiasioita maailmasta.

Mies ohjasi Ylen avustajakurssille

Koulun jälkeen Tiainen pääsi opiskelemaan Jyväskylän yliopistoon, mistä sai HuKin paperit nopeasti ja assistentin toimen puhetekniikan laitoksesta.
- Ja vuonna 1967 menin naimisiin elämäni miehen kanssa – siihen loppui vapaan taiteilijan elämä. Olin näytellyt ylioppilasteatterissa ja Jyväskylän kaupunginteatterissa iltanäyttelijänä. Roolia oli tyrkyllä, mutta rakas mieheni oli sitä mieltä, että estradeilla ei ilman koulutusta keekoilla. Ja eipä aikaakaan, kun puolisoni huomasi lehdestä ilmoituksen Ylen toimittaja-avustajakurssista. Hän taisi tuntea minut ja kykyni paremmin kuin minä itse.
Tiainen jäi leskeksi vuonna 2010. Hänen edesmennyt miehensä Jorma Tiainen työskenteli Jyväskylän yliopiston yleisen historian professori vuosina 1973–1997.

- Erilaisia luottamustoimia olen hoidellut teinikunnan puheenjohtajuudesta ja ylioppilaskunnan edustajiston vapaasta vasemmistosta lähtien. Olen ollut radio- ja tv-toimittajien alueluottamusmies ja liiton varapääluottamusmies. Puoluepolitiikkaan sotkeuduin perheemme hyvän ystävän Kalevi Kivistön 88-liikkeessä. Olen presidentinvaaleissä hänen valitsijamiehenään Keski-Suomesta Pekka Leppäsen kanssa.

- Kun katson edelläolevaa, niin näyttää kuin elämääni ei olisi mahtunut muuta kuin työtä, työtä ja työtä. Totta sekin. Olimme mieheni kanssa erinomainen työpari, mutta teimme myös paljon muuta. Osallistuimme monenmoisiin kulttuuririentoihin, kodissamme käytiin kipunoivia keskusteluja ja vietettiin hauskoja juhlia, tuimme taiteilijoita ja lapsettomina tarjosimme kotimme väliaikaista apua tarvitseville. Nyt teen tuota kaikkea parhaani mukaan yksin, Tiainen kertoo.

Edelleen monessa mukana

Vuoden 1988 presidentinvaaleissa Tiainen valittiin Kalevi Kivistön Liike 88:n valitsijamieheksi 3 511 äänellä Keski-Suomesta. Eduskuntavaaleissa 2011 Tiainen sai 3 955 ääntä ja nousi Vasemmistoliiton kansanedustajaksi. Kunnallisvaaleissa 2012 hänet valittiin Jyväskylän kaupunginvaltuustoon 1 026 äänellä.

Vuoden 2014 europarlamenttivaaleissa Tiainen sai 2 353 ääntä. Vuoden 2015 eduskuntavaaleissa Tiainen sai Keski-Suomessa vasemmistoliiton listalta eniten ääniä (3486), mutta jäi valitsematta.

Jyväskylän kaupunginvaltuuston lisäksi Tiainen vaikuttaa Jyväskylän kirkkovaltuustossa, Säynätsalon alueseurakunnan alueneuvoston jäsenenä, Atena Kustannus -yhtiön hallituksen jäsenenä ja Pelastakaa Lapset -yhdistyksen Keski-Suomen alueneuvottelukunnan puheenjohtajana ja liittovaltuuston jäsenenä.