Ensikertalainen opastaa valtuutettua vaalimateriaalien rakentamisessa. Matti Adolfsen jelppii Sisko Korrensaloa.

Ehdokkaat tukevat ja auttavat toinen toistaan

Sirpa Niskala (vas.) ja Sar Ekorre-Nummikari lukeutuvat kokemusta omaavien ehdokkaiden joukkoon. He ovat molemmat istuvia valtuutettuja.

8.3.2017
Kuntavaaliehdokkaiden vapaa-aika on kortilla juuri nyt kun kampanja-aikaa ennen vaalipäivää on melko tarkalleen kuukausi jäljellä. Ehdokkaat vastailevat kuumeisesti vaalikoneiden kysymyksiin, työstävät vaalimateriaalejaan ja valmistautuvat tuleviin vaalitilaisuuksiin, joita Kemin Vasemmistoliitolla on runsaasti.

Kun on paljon tekemistä, eivätkä kaikki ole experttejä tietokoneiden ja niiden ohjelmien kanssa, astuu kuvaan yhteistyön voima. Erittäin hyvähenkisessä Kemin Vasemmistoliiton 55 hengen ehdokasryhmässä jokaisella on omat vahvuudet, joita käytetään yhteiseksi hyväksi - ei pelkästään hyvän vaalituloksen saavuttamiseksi, vaan vaalivoiton saavuttamiseksi.

Toinen toistaan neuvoen ja auttaen Kemin Vasemmistoliiton ehdokkaat tekevät päämäärätietoista työtään tietoisena siitä, että ehdokaslistaa on kehuttu erittäin monipuoliseksi ja hyväksi. Se osaltaan antaa ehdokasjoukolle lisämotivaatiota, eikä työtunteja lasketa.

Kemin Vasemmistoliiton Jouko Pasoja, Pertti Henttinen ja Kati Tervo allekirjoittamassa vaaliasiakirjoja ennen niiden luovutusta keskusvaalilautakunnalle.

"Komea, voitonmakuinen ehdokaslista"

Kemin Vasemmistoliiton ehdokaslistan keskusvaalilautakunnalle luovuttivat Pertti Henttinen (vas.) ja Jouko Pasoja. Listan otti vastaan Tiina Laukkanen.

Kemin Vasemmistoliiton valtuustoryhmän puheenjohtaja Pertti Henttinen on tyytyväinen ehdokasasettelun lopputulokseen.

28.2.2017
Kemin Vasemmistoliitto asetti 55 ehdokasta kevään kuntavaaleihin, joista 29 on ensimmäistä kertaa valtuustoehdokkaana. Ehdokkaita on kaksi vähemmän kuin vuoden 2012 kuntavaaleissa. Nykyisistä valtuutetuista ehdokaslistalta jäi pois kaksi, Mikko Ekorre ja Antero Mäki-Jokela.

Ehdokkaiden keski-ikä on 48,83 vuotta. Ehdokkaista miehiä on 28 ja naisia 27. Erityisen ilahduttavaa ehdokasjoukossa on nuorten naisten esiinmarssi. Alle 30-vuotiaita ehdokkaita Kemin Vasemmistoliitolla on seitsemän, joista kuusi on naisia. Nuorin ehdokas on 19-vuotias opiskelija Iida Kinos.

Naisten osuus korostuu myös 30-39 vuotiaiden ehdokkaiden joukossa. Ikäluokan yhdeksästä ehdokkaasta kuusi on naisia ja kolme miehiä.

Ammattialoittain tarkasteltuna eniten on teollisuuden palveluksessa työskenteleviä, 11. Toimihenkilöitä on kahdeksan, samoin kasvatus/koulutus-alalla työskenteleviä. Sosiaalialalla toimeentulonsa hankkivia on seitsemän ja neljä terveydenhoitolan ihmistä. Listalla on myös kolme yrittäjää, joiden joukosta löytyy myös maahanmuuttajia edustava 33-vuotias Albana Mustafi.

Myös kulttuuripuoli on listalla hyvin edustettuina. Mukana ovat mm. muusikko Mikko Koivulehto, kirjailija Kari Hanhisuanto ja sarjakuvakeskuksessa työskentelevä Kemin hallitseva kuningas Petri Kittilä. Muusikkotaustaa ehdokkaista omaavat myös Matti Adolfsen, Kaisa Kari, Petri Markkanen, Jari Holland, Pasi Määttä ja Kati Pyykkö.

– Lista on yksi parhaista, mitä meillä on ollut, hehkuttaa Kemin Vasemmistoliiton valtuustoryhmän puheenjohtaja Pertti Henttinen. Hänen mielestään ehdokasjoukko on sellainen kuin pitääkin, Kemi pienoiskoossa.

– Kaikki haarukat on kohdallaan, niin iät, ammatit kuin asuinalueetkin. On nuoria, keski-ikäisiä ja eläkeläisiä. Kaikkiaan hyvin onnistunut ehdokaslista, sanoisin että jopa voitonmakuinen, Henttinen toteaa tyytyväisenä.
– Tämän porukan kanssa on hienoa lähteä vaalikentille, Henttinen päättää.

Kemin Vasemmistoliiton kuntavaaliehdokkaat 2017:

Adolfsen Matti, 58, musiikkiteknologian opettaja
Anttila Heidi, 40, yrittäjä