Mikko Koivulehto on Kemin Vasemmistoliiton uusi puheenjohtaja.

Postin työtaistelua tukeva Kemin Vasemmistoliitto nuorensi johtoaan - Mikko Koivulehdosta uusi puheenjohtaja

Albana Mustafi jatkaa Kemin Vasemmistoliiton varapuheenjohtajana.

25.11.2019
Kaupunginvaltuutettu Mikko Koivulehto, 40, on Kemin Vasemmistoliiton uusi puheenjohtaja. Koivulehto on myös Kemin kulttuurilautakunnan varapuheenjohtaja, koulutuskuntayhtymä Lappian valtuuston puheenjohtaja ja Lapin Liiton valtuuston jäsen. Kemin Vasemmistoliiton kunnallistoimikuntaa 17 vuotta johtanut kaupunginvaltuutettu, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jouko Pasoja ei asettunut enää ehdolle tehtävään järjestön syyskokouksessa.

Varapuheenjohtajana jatkaa kaupunginvaltuutettu Albana Mustafi, 35. Hänet valittiin vast íkään myös Vasemmistoliiton puoluevaltuustoon. Hän on myös Kemin kaupunginhallituksen varajäsen ja koulutuslautakunnan jäsen.

Kunnallistoimikunnan jäseniksi valittiin lisäksi Reijo Viitala, Tommi Sauvolainen, Sari Ekorre-Nummikari, Aaro Tiilikainen, Leena Leväsvirta, Tuula Hiltunen, Maisa Lahnajärvi, Matti Kettunen, Ari Mäläskä, Mauri Jaakkonen, Heidi Anttila, Vuokko Isomaa, Markku Soppela, Anneli Mikkanen, Matti Viitanen sekä Sisko Korrensalo. Varajäseniksi valittiin Aili Virtala, Saara Kotijärvi-Dianoff ja Kati Pyykkö.

Työehtosopimusshoppailun on loputtava

Kemin Vasemmistoliiton antaa täyden tukensa Postin työtaistelulle. Järjestön mielestä palkkojen alennus ja työajan muutokset ovat asioita, joita vasemmisto ei voi hyväksyä missään muodossa.
Kemin Vasemmistoliitto muistuttaa, että Postilla on merkittävä yhteiskunnallinen rooli, joka on muotoutunut historian saatossa tärkeäksi palveluksi kansalaisille. Järjestö katsoo, että digitalisaation ja sähköisen asioinnin lisäksi on kirjepostilla jatkossakin merkittävä rooli, joka tulee taata kansalaispalveluna kaikille suomalaisille.

Albana Mustafi.

Tommi Sauvolainen ja Albana Mustafi Vasemmistoliiton puoluevaltuustoon

Tommi Sauvolainen.

20.11.2019
Kemin Vasemmistoliiton Tommi Sauvolainen ja Albana Mustafi valittiin Vasemmistoliiton puoluevaltuustoon viime viikonloppuna Kuopiossa pidetyssä Vasemmistoliiton puoluekokouksessa.

CRK-sulattaja, varapääluottamusmies Tommi Sauvolainen työskentelee Outokummun Tornion terästehtaalla. Hän on myös Teollisuusliiton valtuuston jäsen. Albana Mustafi on kauneudenhoitoalan yrittäjä ja ensimmäisen kauden kaupunginvaltuutettu.

Molemmat ovat myös Vasemmistoliiton Lapin piirihallituksen jäseniä ja Kemin kaupunginhallituksen varajäseniä. Mustafi on myös koulutuslautakunnan ja Kiinteistö Oy Itätuulen hallituksen jäsen. Sauvolainen lukeutuu Kemin varavaltuutettuihin.

Lisäksi Lapista puoluevaltuustoon valittiin Aaro Granroth Kittilästä ja yleisjäseniksi Anni Ahlakorpi Utsjoelta ja saamelaisedustajana Anni-Sofia Niittyvuopio Karigasniemeltä. Näin lappilaisedustus puoluevaltuustossa kasvoi neljästä viiteen.

Lappilaiset saavuttivat muutenkin tavoitteensa puoluekokouksessa, sillä rovaniemeläinen piirin puheenjohtaja Henri Ramberg, 32, valittiin puoluehallituksen jäseneksi äänestyksen suurimmalla äänimäärällä.

Vasemmistoliiton puheenjohtajaksi kaudelle 2020-2023 valittiin edelleen kansanedustaja, opetusministeri Li Andersson Turusta. Anderssonilla ei ollut puoluejohtajakisassa vastaehdokasta.

Vasemmistoliiton päättyvä puoluekokouskausi Anderssonin johdolla on ollut voitokas. Puolue on voittanut kahdet valtakunnalliset vaalit ja uudistanut visuaalisen ilmeensä.
- Vasemmistoliiton voittoputki on vasta alkanut. Me olemme se puolue, joka tarjoaa valoisan tulevaisuuden kaikille, ei harvoille. Ja tällä kaudella viestimme tulee kuulumaan ja näkymään entistä isommin läpi Suomen, Andersson totesi linjapuheessaan.

Puolueen varapuheenjohtajat valittiin äänestyksen jälkeen. Ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin kansanedustaja Jussi Saramo, 40, Vantaalta. Toiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin sosionomi Minna Minkkinen, 35, Tampereelta ja kolmanneksi lappilaisten tukema pääluottamusmies, työsuojeluvaltuutettu Jouni Jussinniemi, 37, Pyhäjärveltä.

Puoluevaltuuston puheenjohtajaksi valittiin - niinikään lappilaisten tukema 26-vuotias sairaanhoitaja, nuoriso-ohjaaja ja Kajaanin kunnanvaltuuston puheenjohtajaja Miikka Kortelainen. Valtuuston varapuheenjohtajiksi valittiin Mira-Veera Auer Helsingistä ja Hanna-Kaisa Rokkanen Hämeenlinnasta.

Puoluessihteeri vaihtui sillä tehtävään valittiin Mikko Koikkalainen, 43, Helsingistä.

Alkaneen puoluekokouskauden suuri ponnistus ovat keväällä 2021 järjestettävät kuntavaalit, joihin valmistautuminen on jo alkanut. Myös Kemissä ensimmäiset ehdokkaat ovat jo antaneet suostumuksensa asettua ehdolle kaupunginvaltuustoon Vasemmistoliiton listalta seuraavissa kuntavaaleissa.

Kuopion Musiikkikeskuksessa pidetyssä Vasemmistoliiton 9. puoluekokouksessa Kemin Vasemmistoliittoa edustivat virallisina puoluekokousedustajina Albana Mustafi, Riitta Luosujärvi, Pertti Henttinen ja Tommi Sauvolainen. Lisäksi Kemistä paikalla oli puolenkymmentä seuraajaa. Kaikkiaan Vasemmistoliiton Lapin piiristä oli 20 puoluekokousedustajaa.