Mikko Koivulehto on Kemin Vasemmistoliiton uusi puheenjohtaja.

Postin työtaistelua tukeva Kemin Vasemmistoliitto nuorensi johtoaan - Mikko Koivulehdosta uusi puheenjohtaja

Albana Mustafi jatkaa Kemin Vasemmistoliiton varapuheenjohtajana.

25.11.2019
Kaupunginvaltuutettu Mikko Koivulehto, 40, on Kemin Vasemmistoliiton uusi puheenjohtaja. Koivulehto on myös Kemin kulttuurilautakunnan varapuheenjohtaja, koulutuskuntayhtymä Lappian valtuuston puheenjohtaja ja Lapin Liiton valtuuston jäsen. Kemin Vasemmistoliiton kunnallistoimikuntaa 17 vuotta johtanut kaupunginvaltuutettu, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jouko Pasoja ei asettunut enää ehdolle tehtävään järjestön syyskokouksessa.

Varapuheenjohtajana jatkaa kaupunginvaltuutettu Albana Mustafi, 35. Hänet valittiin vast íkään myös Vasemmistoliiton puoluevaltuustoon. Hän on myös Kemin kaupunginhallituksen varajäsen ja koulutuslautakunnan jäsen.

Kunnallistoimikunnan jäseniksi valittiin lisäksi Reijo Viitala, Tommi Sauvolainen, Sari Ekorre-Nummikari, Aaro Tiilikainen, Leena Leväsvirta, Tuula Hiltunen, Maisa Lahnajärvi, Matti Kettunen, Ari Mäläskä, Mauri Jaakkonen, Heidi Anttila, Vuokko Isomaa, Markku Soppela, Anneli Mikkanen, Matti Viitanen sekä Sisko Korrensalo. Varajäseniksi valittiin Aili Virtala, Saara Kotijärvi-Dianoff ja Kati Pyykkö.

Työehtosopimusshoppailun on loputtava

Kemin Vasemmistoliiton antaa täyden tukensa Postin työtaistelulle. Järjestön mielestä palkkojen alennus ja työajan muutokset ovat asioita, joita vasemmisto ei voi hyväksyä missään muodossa.
Kemin Vasemmistoliitto muistuttaa, että Postilla on merkittävä yhteiskunnallinen rooli, joka on muotoutunut historian saatossa tärkeäksi palveluksi kansalaisille. Järjestö katsoo, että digitalisaation ja sähköisen asioinnin lisäksi on kirjepostilla jatkossakin merkittävä rooli, joka tulee taata kansalaispalveluna kaikille suomalaisille.

Albana Mustafi.

Tommi Sauvolainen ja Albana Mustafi Vasemmistoliiton puoluevaltuustoon

Tommi Sauvolainen.

20.11.2019
Kemin Vasemmistoliiton Tommi Sauvolainen ja Albana Mustafi valittiin Vasemmistoliiton puoluevaltuustoon viime viikonloppuna Kuopiossa pidetyssä Vasemmistoliiton puoluekokouksessa.

CRK-sulattaja, varapääluottamusmies Tommi Sauvolainen työskentelee Outokummun Tornion terästehtaalla. Hän on myös Teollisuusliiton valtuuston jäsen. Albana Mustafi on kauneudenhoitoalan yrittäjä ja ensimmäisen kauden kaupunginvaltuutettu.

Molemmat ovat myös Vasemmistoliiton Lapin piirihallituksen jäseniä ja Kemin kaupunginhallituksen varajäseniä. Mustafi on myös koulutuslautakunnan ja Kiinteistö Oy Itätuulen hallituksen jäsen. Sauvolainen lukeutuu Kemin varavaltuutettuihin.

Lisäksi Lapista puoluevaltuustoon valittiin Aaro Granroth Kittilästä ja yleisjäseniksi Anni Ahlakorpi Utsjoelta ja saamelaisedustajana Anni-Sofia Niittyvuopio Karigasniemeltä. Näin lappilaisedustus puoluevaltuustossa kasvoi neljästä viiteen.

Lappilaiset saavuttivat muutenkin tavoitteensa puoluekokouksessa, sillä rovaniemeläinen piirin puheenjohtaja Henri Ramberg, 32, valittiin puoluehallituksen jäseneksi äänestyksen suurimmalla äänimäärällä.

Vasemmistoliiton puheenjohtajaksi kaudelle 2020-2023 valittiin edelleen kansanedustaja, opetusministeri Li Andersson Turusta. Anderssonilla ei ollut puoluejohtajakisassa vastaehdokasta.

Vasemmistoliiton päättyvä puoluekokouskausi Anderssonin johdolla on ollut voitokas. Puolue on voittanut kahdet valtakunnalliset vaalit ja uudistanut visuaalisen ilmeensä.
- Vasemmistoliiton voittoputki on vasta alkanut. Me olemme se puolue, joka tarjoaa valoisan tulevaisuuden kaikille, ei harvoille. Ja tällä kaudella viestimme tulee kuulumaan ja näkymään entistä isommin läpi Suomen, Andersson totesi linjapuheessaan.

Puolueen varapuheenjohtajat valittiin äänestyksen jälkeen. Ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin kansanedustaja Jussi Saramo, 40, Vantaalta. Toiseksi varapuheenjohtajaksi valittiin sosionomi Minna Minkkinen, 35, Tampereelta ja kolmanneksi lappilaisten tukema pääluottamusmies, työsuojeluvaltuutettu Jouni Jussinniemi, 37, Pyhäjärveltä.

Puoluevaltuuston puheenjohtajaksi valittiin - niinikään lappilaisten tukema 26-vuotias sairaanhoitaja, nuoriso-ohjaaja ja Kajaanin kunnanvaltuuston puheenjohtajaja Miikka Kortelainen. Valtuuston varapuheenjohtajiksi valittiin Mira-Veera Auer Helsingistä ja Hanna-Kaisa Rokkanen Hämeenlinnasta.

Puoluessihteeri vaihtui sillä tehtävään valittiin Mikko Koikkalainen, 43, Helsingistä.

Alkaneen puoluekokouskauden suuri ponnistus ovat keväällä 2021 järjestettävät kuntavaalit, joihin valmistautuminen on jo alkanut. Myös Kemissä ensimmäiset ehdokkaat ovat jo antaneet suostumuksensa asettua ehdolle kaupunginvaltuustoon Vasemmistoliiton listalta seuraavissa kuntavaaleissa.

Kuopion Musiikkikeskuksessa pidetyssä Vasemmistoliiton 9. puoluekokouksessa Kemin Vasemmistoliittoa edustivat virallisina puoluekokousedustajina Albana Mustafi, Riitta Luosujärvi, Pertti Henttinen ja Tommi Sauvolainen. Lisäksi Kemistä paikalla oli puolenkymmentä seuraajaa. Kaikkiaan Vasemmistoliiton Lapin piiristä oli 20 puoluekokousedustajaa.

Sari Moisanen eurovaalien ääniharava Kemissä

Silvia Modig Vasemmistoliiton edustajaksi europarlamenttiin

27.5.2019
Sunnuntaina 26.5.2019 pidetyissä Euroopan parlamentin vaaleissa Kemin ja Lapin Vasemmistoliiton ehdokas Sari Moisanen sai Kemissä eniten ääniä. 39-vuotias Moisanen sai kotikaupungistaan 738 ääntä, kun toiseksi eniten ääniä sai SDP:n MEP:ksi valittu Eero Heinäluoma (583) ja kolmanneksi eniten perussuomalaisten toisen MEP-paikan vienyt Laura Huhtasaari (482). Äänimäärät jäivät melko vähäisiksi varsin alhaisesta äänestysprosentista (35,9) johtuen.

Hepola-Rytikarin äänestysalueelta Moisaselle tuli 66 ääntä, Karihaarasta 108, Kivikolta 143, Sauvosaaresta 198 ja Syväkankaalta 223. Lapista Moisanen sai kaikkiaan 1949 ääntä ja valtakunnallinen kokonaisäänimäärä oli 2612 ääntä. Lappilaisehdokkaista Moisanen sai viidenneksi eniten ääniä ja Vasemmistoliiton 20 ehdokkaasta kymmenenneksi eniten ääniä

Kemissä Vasemmistoliitto säilytti ykköspuolueen paikkansa, mutta vain niukasti ennen sosialidemokraatteja. Vasemmistoliiton ääniosuus oli 21,3 ja SDP:n 20,6. Edelliseen europarlamenttivaaleihin verrattuna Vasemmistoliiton suosio laski -2,4 prosenttiyksikköä ja demareilla nousi +7,6 prosenttiyksikköä.

Vasemmistoliiton kannalta tärkeintä ja olennaisinta europarlamenttivaaleissa oli paikan säilyttäminen. Puolueen edustajaksi europarlamenttiin valittin 51 608 ääntä kerännyt helsinkiläinen Silvia Modig.

Eduskuntavaalien vaalikampanjan avaus 14.2.2019

Kemin Vasemmistoliiton eduskuntavaalien 2019 vaalikampanja avattiin torstaina 14.2.2019 Kemin Täiköntorilla. Tilaisuudessa Kemin Vasemmistoliiton kansanedustajaehdokkaat Albana Mustafi, Kati Tervo ja Sari Moisanen esittäytyivät ja musiikkia tarjoilu trubaduuri Antti Viitala.

Teltalla mehu- ja kahvitarjoilua hoitivat Kemin Aikamme Naiset ja makkaratarjoilusta vastasi Risto "Rekku" Mononen. Vaalimateriaalia jakoivat kunkin ehdokkaat tukiryhmät. Äänentoistosta vastasi Kari "Koopee" Pentti ja tilaisuuden juonsi Juhani Hiltunen.

Juuri ennen tilaisuuden alkua sää oli hyytävä, taivaalta satoi jäätävää tihkua, jonka voimaa lisäsi mereltä puhaltanut kymmenen sekuntimetrin puhuri. Tilaisuuden alkaessa jäätävä tihkusade kuitenkin loppui ja tilaisuus saatiin vietyä läpi liki tavanomaisissa talviolosuhteissa.

Albanan kampanja-avaus keräsi väkeä

Kemin Vasemmistoliiton eduskuntavaaliehdokkaisiin lukeutuva Albana Mustafi avasi vaalikampanjansa Kemin kävelykadulla perjantaina 8. helmikuuta. Parituntisessa tilaisuudessa kävi runsaasti väkeä jututtamassa Albanaa ja hänen tukijoukkojaan ja nauttimassa samalla vaaliteltan antimista, kuumasta mehusta ja kahvista, pizzasta, perunalastuista ja makeisista.

Ilmeet vaaliteltalla olivat iloisia ja kaikessa näkyi tekemisen meininki. Tule mukaan Albanan vaalityöhön ottamalla yhteyttä hänen tukiryhmänsä vetäjään Reijo Viitalaan, p. 0400- 695681, reksa.viitala@gmail.com

Parinkymmenen asteen pakkanen ei haitannut - Kati Tervolla lämminhenkinen kampanja-avaus

Vaaliteltalla riitti väkeä, esittelyvideo ja kampanja-sivut keräävät komeita katsojalukuja.

28.1.2019
Kansanedustajaehdokas Kati Tervon (vas) vaalikampanjan avaus Kemissä sujui lämminhenkisissä tunnelmissa kovasta -20 asteen pakkasesta huolimatta. Kemin Prisma -kauppakeskuksen pihalla pidettyä kampanja-avausta sävytti pakkasen ohella tiukka arktinen viima. Ihmiset kävivät tenttaamassa Kati Tervoa monista asiakysymyksistä.
- Ihmisiä puhuttivat muun muassa ikäihmisten asiat, Kelan lääkekatto ja -korvaukset, omaishoito ja nykyhallituksen kovien arvojen politiikka, joka on leikannut kaikkein pienituloisimmilta ja heikompiosaisilta, Kati Tervo kertoo käymistään keskusteluista.

Vaaliteltalla kävijöitä riitti pakkasesta huolimatta. Grillimakkaroita meni parisen sataa kappaletta ja myös kuuma mehu kelpasi äänestäjille.
- Tästä on hyvä jatkaa. Olen valtavan kiitollinen myös kaikista saamistani tsemppiviesteistä ja onnentoivotuksista, Kati toteaa.
Muutenkin Katin kampanja on lähtenyt lennokkaasti liikkeelle. Hänen perjantaina julkaistua esittelyvideotaan on katsottu Facebookissa yli 3 600 kertaa ja samoin perjantaina avatuilla kampanjasivuilla on viikonlopun aikana käyty jo runsaat 1 200 kertaa.

Ensi viikonloppuna Kati Tervon karavaani on maakuntakiertueella Tunturi-Lapissa ja Tornionlaaksossa. Katia voi käydä jututtamassa seuraavasti:

Perjantai 1.2.2019

klo 10-12 Hotelli Jussan Tupa, Enontekiö