Kemin Vasemmistoliitto kesäkuun kuntavaaleihin uudistuneella ehdokaslistalla

5.5.2021
Kuusi puolueen valtuutettua luopuu vapaaehtoisesti paikastaan ja tekee tilaa uusille tekijöille. Vasemmistoliiton tavoitteena on säilyttää suurimman puolueen asema myös tulevassa valtuustossa.

Kemin Vasemmistoliitto lähtee kesäkuun kuntavaaleihin tasapainoisella 46 ehdokkaan listalla. Ehdokkaista uusia, jotka eivät olleet ehdolla vuonna 2017, on 19. Lista on myös hyvin tasa-arvoinen, naisia on 22 ja miehiä 24. Puolueen tavoitteena on säilyttää suurimman puolueen asema myös tulevassa valtuustossa. Tällä hetkellä Kemin Vasemmistoliitolla on 15 valtuustopaikkaa.

Lue lisää: http://www.keminvasemmistoliitto.fi/448186870

Ehdokasesittelyssä Ensio Moisanen

Ensio Moisanen on 63-vuotias paljasjalkainen kemiläinen.
- Olen syntynyt Kivikolla, muuttanut sieltä Syväkankaalle ja sitten Takajärvelle, jossa on elämä soljunut tähän asti. Perheeseeni kuuluu avovaimo ja pohjanpystykorva Antte, joka myös kulkee vasemmalla, Ensio kertoo.
Ensio tunnetaan pitkän linjan vasemmistovaikuttajana. Hän on ollut mukana ay-toiminnassa työuransa alusta eli vuodesta 1975 lähtien.

Kuntapolitiikka ja politiikka yleensä on kiinnostanut Ensiota aina. Hän on ollut kaksi vaalikautta mukana valtuuston varajäsenenä ja teknisen lautakunnan varsinaisena jäsenenä.
- Koen itseni joukkuepelaajaksi, joka keskustelemalla ja kuuntelemalla pystyy toimimaan yhteisten asioiden eteenpäin viemiseksi kuntalaisten parhaaksi, Ensio korostaa.

Nyt päällimmäisenä mielessä ovat ajankohtaiset Kemin talouspulmat.
- Ja taloushuolia lisäsi paljon ilmoitus Veitsiluodon tehtaan lakkauttamisesta, Ensio murehtii.

Lue Ensiosta lisää täältä: http://www.keminvasemmistoliitto.fi/448924537

Miia Alasaarela tuplasi äänimääränsä Tehyn vaaleissa

27.4.2021
Kemin Vasemmistoliiton kuntavaaliehdokkaisiin lukeutuva Miia Alasaarela sai selkeän jatkopaikan ammattiliitto Tehyn valtuustossa.  Alasaarela sai komeat 161 ääntä, jolla heltisi sijaluku 42 vaaleissa, joissa valittiin 83 valtuutettua. Ehdokkaita oli kaikkiaan 493.

Alasaarela, 44, työskentelee sairaanhoitajana Mehiläinen Länsi-Pohjan palveluksessa. Hänen äänimääränsä oli Lapin alueen ehdokkaista toiseksi suurin.

Lue lisää täältä: http://www.keminvasemmistoliitto.fi/448186870

Kemin ja lähikuntien tueksi koottava nopeasti kattava tukipaketti

Kemin Vasemmistoliitto esittää muun muassa myös lainsäädännön tiukentamista yritysten nykyistä paremman yhteiskuntavastuun toteuttamiseksi.

20.4.2021
Stora Enson päätös sulkea Veitsiluodon paperi- ja sellutehtaat pysyvästi on otettu surulla ja järkytyksellä vastaan Kemissä. 530 Stora Enson Veitsiluodon tehtaan sekä 140 Efora Oyn työntekijää menettää työnsä. Vain Veitsiluodon saha jää jatkamaan toimintaansa ja työllistää noin 50 henkilöä.

Viime vuonna 650 miljoonaa euroa voittoa tuottaneen yrityksen Veitsiluodon tehtaan alasajo on taas yksi osoitus globaalin talouden kylmyydestä. Kemin kaupungille se on kova isku. Väestökadosta kärsivä kaupunki menettää suuren työllistäjän sekä romahduttaa kaupungin verotulot kun 670 perhettä menettää toimeentulonsa.

Iskun vakavuutta ei voi vielä edes ymmärtää. Tässä taloudellisessa tilanteessa keskellä koronapandemiaa se tulee pahimpaan mahdolliseen aikaan, varsinkin kun kaupungin talous on entisestään kovilla. On pelättävissä, että myös kaupungin väkiluvun lasku kiihtyy entisestään.

Lue kokonaan Kemin Vasemmistoliiton kannanotto Stora Enson päätökseen sulkea pysyvästi Kemin Veitsiluodon tehtaat täältä: http://www.keminvasemmistoliitto.fi/441543110

Ehdokasesittelyssä Jaana Viitala

16.4.2021
Kemin Vasemmistoliiton uusiin kasvoihin lukeutuva Jaana Viitala on naimisissa oleva kahden aikuisen lapsen äiti, taaperoikäisen perhehoitaja ja yhden pikkuisen mummo.
- Olen ollut kiinnostunut yhteiskunnallisista asioista jo pitkään ja miettinyt jo useampana vuonna aiemmin ehdolle lähtemistä, Jaana kertoo.

Suomen keskipisteen tuntumasta Pulkkilasta, eli nykyisestä Siikalatvan kunnasta Kemiin vuonna 1996 töiden perässä muuttaneen Jaanan mielestä Kemissä on paljon hyvää, mutta katsoo että uusia asukkaita on houkuteltava satsaamalla työpaikkoihin, laadukkaaseen varhaiskasvatukseen, koulutukseen ja harrastustarjontaan.

Lue lisää Jaanasta täältä: http://www.keminvasemmistoliitto.fi/448924537

Ehdokasesittelyssä Kristiina Mäki-Jokela

14.4.2021
Kristiina Mäki-Jokela on kohta 42-vuotias, monessa liemessä keitetty kemiläinen sairaanhoitaja.
- Voin allekirjoittaa Vasemmistoliiton periaatteen, että kaikista ihmisistä pidetään huolta. Siksi olen aina äänestänyt Vasemmistoliittoa ja nyt olen itse ehdokkaana ensimmäistä kertaa, Kristiina kertoo.

Kristiinan mielestä Kemin vahvuuksia ovat upea luonto, meri ja mahtavat ihmiset.
- Kemi kehittyy kovaa vauhtia. Haluan olla mukana vaikuttamassa siihen kehitykseen. Monella paikkakunnalla asuneena koen, että minulla on paljon annettavaa Kemin kehittämiseksi, hän perustelee ehdokkaaksi ryhtymistään.

Lue lisää Kristiinasta ja hänen vaaliteemoistaan täältä: http://www.keminvasemmistoliitto.fi/448924537

Ehdokasesittelyssä Mikko Koivulehto

Mikko Koivulehto on 42-vuotias paljasjalkainen kemiläinen ja nelilapsisen uusperheen isä. Tällä hetkellä toimii työkseen ohjaajana Ammattiopisto Lappian kulttuuriosastolla Torniossa.
- Elämääni kuuluu olennaisena osana myös musiikki ja laulaminen, ja koen olevani myös muusikko, vaikken tällä hetkellä aktiivisesti keikkailekaan, Mikko kertoo.

Mikko on tällä hetkellä ns. istuva valtuutettu ja hänen tavoitteenaan on uusia paikka kaupunginvaltuustossa. Mikon mielestä Kemi on hieno pieni kaupunki, jossa on paljon hyvää.
- Haluan jatkossakin olla vaikuttamassa osaltani siihen, että Kemi säilyy taloudellisista haasteista huolimatta hienona pienenä kulttuurikaupunkina, jossa kaikilla kuntalaisilla, ikään, varallisuuteen ja sosiaaliseen asemaan katsomatta, on hyvä elää.

Lue lisää Mikosta täältä http://www.keminvasemmistoliitto.fi/448924537 ja muista Kemin Vasemmistoliiton ehdokkaista täältä: http://www.keminvasemmistoliitto.fi/448278900

Ehdokasesittelyssä Jukka Herrala

Jukka Herrala
on 48-vuotias Hepolahdessa asuva paljasjalkainen kemiläinen ja on ensimmäistä kertaa kunnallisvaaliehdokkaana (sit.).
- Omien lastenikin kautta koen erittäin tärkeäksi lasten ja nuorten hyvinvointiin satsaamisen. Nuorten liikuntaharrastukset on mahdollistettava vanhempien varallisuudesta riippumatta. Myös nuorisotyö ja ennalta ehkäisevä päihdetyö tarvitsevat lisää resursseja, Jukka painottaa.

Lue lisää Jukasta ja muista Kemin Vasemmistoliiton kuntavaaliehdokkaista täältä: http://www.keminvasemmistoliitto.fi/448278900

Ehdokasesittelyssä Matti Kettunen

Matti Kettunen
on pitkän työuran Metsä Groupin (entisen Kemi Oy:n) Pajusaaren tehtailla tehnyt mies, joka asuu Ruutinrannalla avoliitossa puolisonsa kanssa, jonka työ on vienyt etelään. Perheen lapset ovat jo lentäneet maailmalle. Aikuisia lapsia uusioperheessä on kolme ja lapsenlapsiakin jo viisi.

Kunnallisvaaleissa Matti on tullut valituksi valtuustoon kaksi kertaa.
- Ryhmän edustajana minut on valittu kaupunginhallitukseen kahtena kautena ja olen toiminut hallituksen edustajana ympäristö- ja teknisessä lautakunnassa. Lisäksi olen toiminut Kemin Energian ja Veden hallituksen puheenjohtajana, Digipoliksen hallituksen jäsenenä ja aloitelautakunnan puheenjohtajana, Matti luettelee tehtäviään.

Matti sanoo lupautuneensa kolmatta kertaa ehdokkaaksi kentältä tulleiden pyyntöjen johdosta. Ykköstavoitteekseen Matti asettaa Kemin kaupungin talouden tasapainoon saamisen.
- Siinä pitää huomioida asukasmäärän väheneminen noin 20 tuhanteen ja siitä johtuva verotulojen rajallisuus.

Lue lisää Matista ja muista Kemin Vasemmistoliiton kuntavaaliehdokkaista täältä: http://www.keminvasemmistoliitto.fi/448278900

Ehdokasesittelyssä Sari Ekorre

Sari Ekorre on 53-vuotias toisen kauden valtuutettu. Muita hänen luottamustehtäviään ovat luottamustehtäviä ovat mm. sosiaali-ja terveyslautakunnan jäsenyys, kaupunginhallituksen varajäsenyys, Kolpeneen kuntayhtymän 1. varapuheenjohtajuus, Lapin liiton valtuuston jäsenyys ja tarkastuslautakunnan varajäsenyys.
-  Olen aikaisemmalta koulutukseltani kätilö ja tein lähes 20 vuotta töitä sairaalatarvikkeiden myyntiedustajana. Valmistuin Lapin ammattikorkeakoulusta julkishallinnon tradenomiksi 2016. Osaamistani olen lisännyt kirjanpidon opinnoilla. Tällä hetkellä työskentelenkin Lapin Ammattikorkeakoulussa suunnittelijana hanketalouspuolella.

Sarin mielestä tulevalla valtuustokaudella yksi tärkeimpiä tavoitteita on vahvistaa lapsiin ja nuoriin kohdistuvaa työtä, ennaltaehkäisten ja perheitä tukien.
- Kemissä on vihdoinkin startannut monitoimijainen perhekeskusmalli. Jokainen lapsi on tärkeä ja jokainen lapsi ansaitsee kaiken mahdollisen avun matkalla aikuisuuteen.

Lue lisää Sarista ja muista Kemin Vasemmistoliiton kuntavaaliehdokkaista täältä: http://www.keminvasemmistoliitto.fi/448278900

Ehdokasesittelyssä Johanna Nordblom

Kemin Vasemmistoliiton ehdokasesittelyssä vuorossa on Johanna Nordblom, 41-vuotias yhden lapsen yksinhuoltajaäiti.

-Teen työtä lasten parissa ala-asteella ja loma-aikoina päiväkodissa. Ennen tätä työtä työskentelin vanhuspalveluissa 16 vuotta. Minulla on pitkä kokemus kentällä työskentelystä, Johanna kertoo.

Toista kertaa kuntavaaleissa ehdokkaana oleva Johanna on haluaa kuntapäättäjänä edistää sitä,  että kaupungissa pystytään järjestämään harrastustoimintaa vauvasta vaariin sekä järjestämään tilat jossa toiminta tapahtuu. Myös kulttuurin edistäminen, etenkin teatteritoiminnan jatkuvuuden turvaaminen, on Johannalle tärkeä sydämenasia.

Lue lisää Johannasta ja muista Kemin Vasemmistoliiton kuntavaaliehdokkaista täältä: http://www.keminvasemmistoliitto.fi/448278900

Ehdokasesittelyssä Aimo Tervahauta

Ehdokasesittelyssä on vuorossa Aimo Tervahauta, joka valmistui oikeustieteen kandidaatiksi Turun yliopistosta keväällä 1979. Varatuomarin arvon hän sai Rovaniemen hovioikeudelta vuonna 1982.
- Työkokemukseeni kuuluu maa-, metsä- ja kotitaloustöiden lisäksi Rovaniemen maatalouspiirin lakimiehen, Lapin lääninveroviraston asianvalvojan ja Rovaniemen tuomiokunnan notaarin sekä käräjätuomarin virkatehtäviä. Lakiasiain toimiston perustin Kemiin 1984.

Työnsä ohessa Aimo on ollut jäsenenä ja toiminut useissa paikallisissa yhdistyksissä kuten Kemin Seudun Luonnonsuojeluyhdistyksessä ja Kemin Taideyhdistyksessä.

Punavihreän maailmankuvan Aimo omaksui jo 1970 -luvun alkupuolella ja on toiminut pitkään Vasemmistoliitossa ja sitä edeltäneissä puolueissa. Kuntavaaliehdokkaaksi Aimo ryhtyi antaakseen oman panoksensa kuntapoliittiseen päätöksentekoon ja toimintaan maailmankatsomuksensa pohjalta.

Lue lisää Aimosta ja muista Kemin Vasemmistoliiton ehdokkaista täältä: http://www.keminvasemmistoliitto.fi/448278900

Ehdokasesittelyssä Jenna Pihkapuro

15.3.2021
Kesäkuulle siirtyneiden kuntavaalien ehdokasesittelyssä Jenna Pihkapuro, 31-vuotias fysioterapeutti, joka opiskeli ammattiinsa Oulun ammattikorkeakoulussa.
Ensimmäistä kertaa kuntavaaleissa ehdokkaana oleva Jenna harrastaa tanssia ja viulun soittoa, sillä kulttuuri ja taiteet ovat lähellä naisen sydäntä.
- Myös jo ammattinikin puolesta kehon ja mielen hyvinvointi ovat tärkeitä asioita.
Jennan mielestä kaupungin asukkaiden kokonaisvaltainen hyvinvointi rakentuu kulttuurista, liikunnasta ja sosiaalisista suhteista.
 - Näitä asioita tulisi olla monipuolisesti kaiken ikäisille helposti saatavilla. Haluan olla vaikuttamassa erityisesti lasten ja nuorten hyvinvointiin ja kehittää ennaltaehkäisevää mielenterveystyötä, Jenna kertoo.

Lue lisää Jennasta ja muista Kemin Vasemmistoliiton ehdokkaista täältä: http://www.keminvasemmistoliitto.fi/448278900

Ehdokasesittelyssä Anneli Mikkanen

Anneli Mikkasen perustelut
 kuntavaaliehdokkaaksi ryhtymisessä ovat selkeät.
– Olen kolmannen kauden valtuutettu, teknisen lautakunnan jäsen ja ympäristöjaoston puheenjohtaja. Koen, että minun kokemuksellani, sekä näkemykselläni on edelleen käyttöä yhteisen hyvän saavuttamiseksi.

Anneli pitää tärkeänä lisäpanostusta lasten ja nuorten ennaltaehkäisevään työhön, niin lastensuojelussa, kun kouluissa, päiväkodeissa, neuvoloissa ja mielenterveyspalveluissa.
– Henkilöstömitoitusta tulee tarkentaa ja henkilöstön jaksamiseen sekä työhyvinvointiin panostaa, Anneli täsmentää.

Annelin mielestä ennaltaehkäiseviä toimia, jotka auttavat myös vanhempia ihmisiä, ovat muun muassa hyvät, toimivat terveyspalvelut, kohtuuhintaiset kotipalvelut ja kohtaamispaikat.
– Viimeisimmästä hyvä esimerkki on Kemi kammari. Paikat erilaiselle seuratoiminnalla ja toiminnan tukeminen ovat tärkeitä.
– Lisäksi liikunnan ja kulttuurin vaikutus ihmisten hyvinvointiin ja terveyteen on syytä muistaa, Anneli painottaa.

Lue lisää Annelista ja muista jo julkistetuista Kemin Vasemmistoliiton kuntavaaliehdokkaista täältä: http://www.keminvasemmistoliitto.fi/448278900

Ehdokasesittelyssä Laura Moilanen

Kemin Vasemmistoliiton ehdokasesittelyssä Laura Moilanen, 31, joka on ollut tällä kaudella jäsenenä Kemin sosiaali- ja terveyslautakunnassa, ympäristöjaostossa ja Kiinteistö Oy Itätuulen hallituksessa sekä ikäihmisten hyvinvointisuunnitelmatyöryhmässä marraskuusta 2020 lähtien.
- Itselleni tärkeintä on lapsiperheiden palveluiden turvaaminen ja kehittäminen sekä ikäihmisten palveluiden laadun varmistaminen sekä heistä huolehtivan henkilökunnan jaksamisen parantaminen, Laura sanoo.

Lue lisää Laurasta ja muista jo julkistetuista Kemin Vasemmistoliiton kuntavaaliehdokkaista täältä: http://www.keminvasemmistoliitto.fi/448278900

Ehdokasesittelyssä Päivi Koskela

Kemin Vasemmistoliiton kuntavaalien ehdokasesittelyssä vuorossa on Päivi Koskela, joka kertoo olevansa kuuskymppinen, jo pikkasen maailmaa nähnyt tytteli, joka on kiinnostunut elämästä ja sen koukeroista.

Monessa mukana ollut ja edelleen oleva Päivi on ensimmäiseltä ammatiltaan nuorisosihteeri, nykyinen ”silpputyöntekijä.
– Meillä on melontakeskus, jossa vuokrataan kajakkeja ja opastellaan melontaa. Mummon Murkinatupa- otsikon alla leivon kakkuja ja teen pientä pitopalvelua, kertoo Päivi, jolla on hankittuna myös luonto- ja matkaoppaan sekä seikkailukasvattajan ammattitutkinnot.

Luontohulluksi itseään kutsuva Päivi on omimmillaan kun lapsia on opastettavina ja saa touhuta Ulappa Ulla-merirosvona tai Lempi-sarjakuvahahmona.

Lue lisää Päivistä ja muista jo julkaistuista Kemin Vasemmistoliiton kuntavaaliehdokkaista täältä: http://www.keminvasemmistoliitto.fi/448278900

Oikeus hyvään elämään kuuluu kaikille!

Kemin Vasemmistoliitto julkisti vaaliohjelmansa.

26.2.2021
Tänä keväänä valittavat kuntapäättäjät tulevat määrittelemään, miten tulevaisuuden kuntien hyvinvointipalveluille, ympäristölle ja elinvoimalle käy.  Kuntapäättäjien tehtävänä on myös valvoa ja toteuttaa demokratian parhaita periaatteita; avoimuutta, päätöksenteon läpinäkyvyyttä ja oikeudenmukaisuutta. Kuntalaisten osallisuuden lisääminen on olennaisen tärkeää. Kemin tulevaisuus tulee rakentaa sosiaalisesti ja ekologisesti kuntataloudesta huolehtien.

Tänään julkaistu vaaliohjelma 2021 kertoo hyvin konkreettisesti, miten Kemin Vasemmistoliitto haluaa Kemiä rakentaa tänään, huomenna ja tulevaisuudessa teemalla Oikeus hyvään elämään kuuluu kaikille!

Tutustu ohjelmaan täällä: http://www.keminvasemmistoliitto.fi/448571286

Ehdokasesittelyssä Teemu Vahlroos

Veitsiluodon sahalla Stora Ensolla sähköpäivystäjänä työskentelevä Teemu Vahlroos on kuntavaaleissa Kemin Vasemmistoliiton ehdokkaana toista kertaa.
Kohta 41 vuotta täyttävä mies on jo päässyt hyvin kiinni kuntapolitiikan luottamustehtäviin.
Teemu vaikuttaa tällä hetkellä kaupungin ympäristöjaostossa, kuvantamisryhmässä, Kiinteistö Oy Itätuulen hallituksessa, Ritikan Lämpö Oy:n hallituksessa ja Meri-Lapin ympäristöpalveluissa.

- Lisäksi on tullut nähtyä ja koettua paljon työrintamalla erilaisissa tehtävissä niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Uskoisin, että niitäkin kokemuksia voi hyödyntää kuntapolitiikassa positiivisessa mielessä, myös urheilumiehenä tunnettu Teemu lisää.

Lue lisää Teemusta ja muista jo julkaistuista Kemin Vasemmistoliiton ehdokkaista täältä: http://www.keminvasemmistoliitto.fi/448278900

Ehdokasesittelyssä Seppo Orajärvi

Seppo Orajärvi on Kemin Syväkankaalla vuodesta 2005 asunut eläkeläinen.
- Jäin Länskän talousjohtajan tehtävistä muutama vuosi sitten eläkkeelle. Olen syntyisin Pellosta, jossa työskentelin parikymmentä vuotta keskushallinnon tehtävissä. Koulutukseltani olen kauppatieteiden maisteri.

Lisää Seposta ja muista jo julkaistuista Kemin Vasemmistoliitonkuntavaaliehdokkaista voi lukea lisää täältä: http://www.keminvasemmistoliitto.fi/448278900

Ehdokasesittelyssä Iina Luosujärvi

Koivuharjulla asuva Iina Luosujärvi on 32-vuotias äidinkielenopettaja, parhaillaan äitiyslomalla oleva perheenäiti; jonka perheeseen kuuluu mies ja kaksi pientä lasta.
- Olen asunut Kemissä 5,5 vuotta ja viihdyn täällä: Monessa paikassa asuneen silmin Kemi on paljon mainettaan parempi paikka, Iina vakuuttaa.

Kuntavaikuttamisesta Iinalla on jo kokemusta, onhan hän mukana kuntavaaleissa jo toista kertaa.
- Viimeksi ylsin varavaltuutetuksi asti ja sain mieluisan lautakuntapaikan, Iina kertoo.

Lue lisää IInasta ja muista jo julkaistuista Kemin Vasemmistoliiton ehdokkaista: http://www.keminvasemmistoliitto.fi/448278900